Tro aldrig på en journalist!

Till att börja med, ett citat från Svenska Akademiens ordlista:
skröna s. -n skrönor lögnaktig historia

Häromdagen datorspråkade jag med den eminente journalisten på Syödstran, Björn Skarpsvärd, och undrade om man kunde rekvirera ett ex av hans arbetsgivares omtalade hockeybibel. I dag sägs det på en bloggares sida (jag vill inte avslöja vems, men ni hittar bloggen hos en tidning som börjar med SYD och slutar med ÖSTRAN, och hans efternamn rimmar med ordet "middagsvärd") att konversationen, vid tillfället då jag tiggde till mig en tidning, skulle ha lydit enligt följande:

BR:
- Den handlar bara om division 1-lagen, sa jag.
MR:
- Ska bara läsa på om våra motståndare till nästa säsong...blev svaret."

Av dessa s.k. "citat" har en annan bloggare, hos en hockeyförening inom ovan nämnda tidnings spridningsområde (samt att det även vandrar runt som en skröna på en massa andra sajter och bloggar), dragit slutsatsen att jag nu en gång för alla erkänner att vi ser oss själva som seriefavoriter. Ja, han kommer till och med med det originella draget att redan nu gratulera oss till seriesegern. Men men... Nu är det ju allmänt känt att man aldrig ska tro på en journalist. Speciellt inte eftersom murvlar med nöje utelämnar vartenda citat och varenda formulering som förstör storyn.

Sanningen bakom denna historia (som var en mailkonversation mellan mig och Skarpsvärd och finns sparad i min dator) är att den löd enligt följande (i en något nedskuren variant, för att utesluta alla övriga oväsentligheter):

MR:
Finns det någon som helst möjlighet att få tag på er sportbilaga, som jag har hört så mycket gott om, på något sätt? Köpa eller be och böna om att få ett ex tillsänt sig...?
BS:
Fixa det.Men krif är inte med i den..., bara division 1....
MR:
Jag vet. Men jag måste ju börja läsa på mig om dessa redan i år...;-) Skojar bara. Bara rent allmänt intresserad...

Så, roligare än så var det inte. Men visst kan jag samtidigt erkänna att vi nog bör ses som en av de åtta favortierna till att ta en play off-plats!

BS = Bloggare...eh, Björn Skarpsvärd.
MR = Micael Rundberg

PS: Jag har inte fått något ex med posten ännu...:-(

Kommentarer
Postat av: J.R

Kommer george att få sitt nummer på tröjan till på söndag är den stora frågan???

2010-09-28 @ 21:14:23
Postat av: Micael

Självklart! Ingen 67:a utan nummer 67, som vi brukar säga...

2010-09-28 @ 21:19:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0