IK Oskarshamns tränare om VH:s nyförvärv

Om vi skulle ta och återkoppla till gårdagens nyhet om att Marcus Modigs och Tobias Jonsson väljer moderklubben Vimmerby?

 

Funderade på vem som skulle vara bäst lämpad att ge en både objektiv och insiktsfull syn på de båda spelarna. Självklart blev svaret Fredrik Söderström, tränare för IK Oskarshamn.

 

Tobias Jonsson är ju back i allsvenska IK Oskarshamn, men nu utlånad på obestämd tid till Vimmerby. Marcus Modigs är skyttekungen från svenska J20-mästarna, Linköping HC, som har spelat ett par matcher med IK Oskarshamn nu på försäsongen, då de behövde komplettera truppen på grund av skador och sjukdomar.

 

Så här säger Fredrik Söderström om Vimmerbys båda nyförvärv:

 

”Om vi börjar med Marcus, så har jag bara lärt känna honom under en kortare tid. Han är en kreativ spelare som visade mycket fina intentioner i de matcher han spelade med oss. Jag föll verkligen för konstruktiviteten i hans agerande, vilket gör att jag med spänning kommer fortsätta följa honom. Sett med IK Oskarshamns-ögon är Marcus helt klart en spännande spelare, som alldeles säkert så småningom spelar i Allsvenskan. Ibland kan steget från välskolad J20-spelare till framträdande seniorspelare vara svårt, så det kan vara både ett klokt och hälsosamt val av honom att ta tiden i Vimmerby. Sedan återstår det att se hur lång den tiden blir.

 

Tobias har jag ju haft längre och lärt känna både som spelare och som person. Det finns en jättestor potential i honom, men tyvärr kom han i kläm under sin första säsong hos oss. Vi var väldigt framgångsrika i fjol och jag ville inte röra om allt för mycket i laget. Trots att han inte fick den speltid han förtjänar, tycker jag ändå att han växte under fjolårssäsongen.

Jag lider med Tobbe eftersom jag vet vilken kapacitet han har och att han inte riktigt har fått chansen att visa det. Anledningen till att vi lånar ut Tobias till Vimmerby är absolut inte att vi inte tror på honom, utan precis tvärtom. Konkurrensen är hård på backsidan så Tobbe är just nu inte garanterad en plats på sex backar hos oss. Eftersom det är speltid han behöver för att lyfta, tror jag att den trygga miljö som Vimmerby kan erbjuda är helt perfekt för honom och gör att han kan växla upp ordentligt.
Tobbe är en mycket, mycket bra back med division 1-mått mätt. Han är allround, med bra skridskoåkning, läser spelet bra och agerar smidigt. Det som jag skulle vilja se lite mer av är hettan och intensiteten. Att han spelar lite mer på instinkt.”

 

 

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0