Björn Jonason: "Nu vill jag lägga detta bakom mig"

I onsdagens match mot Västerviks IK bröt Vimmerby Hockeys poängkung, Björn Jonason, olyckligt benet efter att ha fallit illa i samband med en incident med Västervik IK:s Simon Mitman. Sedan dess har det varit upprört från båda läger och nu väljer Björn Jonason, som vill lägga detta bakom sig och se framåt, att med egna ord beskriva hur han känner och hur hans tankar går kring det som hände och kring framtiden.

 

---------------------- 

 

"Det har varit väldigt stor uppståndelse kring det som hände i onsdags – även inom mig. Men hatet och ilskan som jag har känt, har försvunnit. Det finns ingen mening med att tjafsa om vad som är rätt och fel, utan var och en är fri att tycka precis vad han/hon vill. Jag vet vad jag tycker och det känns bra för mig.

 

Jag kunde aldrig ana att det skulle bli så uppmärksammat och omdebatterat. Precis när situationen hade inträffat och jag insåg hur allvarligt det var ville jag självklart hänga ut Simon. Ilska och förtvivlan bubblade inom mig när jag insåg att jag inte skulle kunna fullfölja matchen – den match som jag hade sett fram emot så länge, derbyt mot Västervik som är den roligaste match som finns att spela. Jag hade under så lång tid förberett mig för och sett fram emot den här veckan – derby mot Västervik, seriefinal i Himpan i Norrköping och så enkronasmatch hemma mot Skövde. Tre bra motstånd, tre roliga lag och tre matcher med ett jäkla go runtomkring.

När jag låg där på isen var tanken för deprimerande att ens tänka. Men det var ett faktum - en sekund var all tid som jag fick jag vara med…

 

Jag tycker faktiskt inte att det som Simon gjorde är okej. Redan innan matchen visste jag att jag skulle få det tufft och att Simon säkert hade blivit tillsagd att ligga hårt på mig. Det har hänt tidigare och den här matchen var ju viktigare än någonsin för Västervik. Den betydde mycket mer än att bara besegra ärkerivalen Vimmerby, här handlade det ju om att håva in pinnar för att vara med i striden om en Allettanplats. När jag sedan, direkt från en person i VIK-ledningen, fick höra att order hade gått ut om att ligga hårt på mig, men att det självklart inte var meningen att bryta mitt ben, besannades bara mina aningar.


Redan när jag ställde upp för tekning och såg Simon åka upp bredvid mig visste jag att något skulle hända. Han var över mittlinjen och bufflade på ”min sida” redan innan centrarna hade ställt upp för tek. Jag gjorde min vanliga ritual, som jag gör inför varje period och mot alla lag – klappar motståndarnas högerforward på benskyddet och önskar lycka till.

I samma sekund försvinner benen under mig och stora delar av min säsong förstörs.

 

En del påstår att detta händer varje match, men det köper jag helt enkelt inte. Visst händer det då och då att man åker in bakom motståndarens ben och trycker till lätt med sitt eget. Men att man riktar en spark har jag ärligt talat aldrig sett i någon match som jag har spelat. Det kanske har förekommit, men jag själv har aldrig upplevt det. Sedan är utgången av det hela självklart olycklig och givetvis inget som Simon hade tänkt skulle hända.

Jag är inte på något sätt ute efter att svartmåla Simon. Jag känner honom inte privat, men han är säkert en bra kille vid sidan av isen. På isen är han VIK:s tuffing och har en roll som finns i många lag – en kille som spelar på gränsen. Att skada någon är oftast inget som de här tuffingarna vill, utan syftet är att höja sin gräns, inge respekt och hjälpa sitt lag.
Men att vid sidan av detta sedan skicka sms mitt i natten till mig, angående saker som skrivs på nätet, och hävda att det är min uppgift att ta tag i dem? Lägg ner! Snälla, gå vidare!

 

Nu känner i alla fall jag att jag vill lägga detta bakom mig. Det finns ingen mening för mig att gå runt och vara arg. Självklart kommer jag vara ledsen, säkert tycka synd om mig själv och garanterat ha jäkligt ont i mitt ben, men det hjälper mig knappast att komma vidare. Nu vill jag fokusera på att bli frisk så fort som möjligt – se framåt och inte älta det som har varit.
Jag vill påbörja min rehabträning NU. Varför vänta när jag kan göra det nu? Jag vet att det kommer ta dessa veckor att bli frisk, men målet är att korta ner läketiden och bevisa för läkarna att jag är smartare än vad de är.

 

Jag har fått massvis med hälsningar som värmer mig gott. Fantastiska vänner, lagkamrater, supportrar och motståndare från många andra lag stöttar. Ni anar inte hur mycket det betyder för mig. Tack alla! Det finns de som har kommit tillbaka från betydligt värre skador, så det här kommer bli bra till slut.

 

Självklart kommer jag aldrig att glömma det som har hänt, men nu vill jag som sagt lägga det bakom mig, gå vidare och lägga energin på att bli frisk så snabbt som möjligt. Detta är mina ord och jag hoppas att du som läser det här också släpper eländet. I morgon, söndag, väntar Skövde, enkronasmatch, fri entré och ett jäkla drag i Tigerkulan. Missa inte det. Vi ses där!

 

Mvh

 

Björn Jonasson

 

---------------------- 

 

.


Kommentarer
Postat av: Edberg

Ruggigt bra skrivet Björn,krya på dig!

2013-11-23 @ 13:18:51
Postat av: Nora

Krya på dig Björn. Hoppas att du blir återställd så fort så möjligt. Du är en riktigt DUKTIG spelare,det tycker jag att du ska veta. ;)

2013-11-23 @ 15:20:35
Postat av: Moo

Sansat, behärskat och starkt. All heder, Björn Jonasson. Hoppas du snart är tillbaka. (VIK hade behövt dig i Vimmerbys match mot Skövde.)

2013-11-23 @ 15:31:47
Postat av: 60-talare


Hockeyhjältar värmer!

Tack Björn du e en av dom, som gör den här sporten till något bra!
Att kunna gå vidare efter detta så snabbt och degradera våldsverkare till ett intet.
Hoppas att få se dig frisk på isen snart igen!

Christer

2013-11-23 @ 16:50:50
Postat av: hästenfan

Så himla tapper du är. Med din goda inställning så kommer nog benet bli bra snart. Det är så himla kul att det finns sådana hockeyspelare som du!! Att du t.ex åkte upp till Himpa i fredags för att se ditt lag möta oss i våran stad, så häftigt. Tack för de mycket inspererande inlägget, jag är Norrköpingsbo och där med inget stort Vimmerby fan! Men däremot är jag ett stort Björn Jonasson fan;).

2013-11-24 @ 08:58:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0