”Det här kan bära hur långt som helst”

Ett tio dagar välförtjänt höstlov är till ända. Och i kväll är det äntligen dags igen. Vi säger hej då till hockeyabstinensen och säger välkommen till andra halvlek av grundserien i division 1 E. Dags att blicka framåt, men vi låter också Vimmerby Hockeys tränare, Tomas Sandlin se bakåt och summera de första 14 omgångarna:

 

”13 segrar och en förlust. Man kan inte vara annat än nöjd, även om jag tycker att vi har gjort både bra och dåliga matcher. Samtidigt är det en styrka att kunna bärga segrar även när vi inte spelar på topp. Det är då det är så skönt att ha ett stabilt grundspel att falla tillbaka på. Matcher som exempelvis mot Mariestad, då vi vann med 9-1 och 20 spelare är på topp, är både enkla och omöjliga att förlora.

 

Just grundspelet är något vi jobbar väldigt hårt med – det är den enskilt allra viktigaste komponenten. Alla spelare måste köpa konceptet, jobba hårt och ha sin unika plats. Jag tror att jag har mycket igen av att ha jobbat med många unga spelare genom åren. Den här nya generationen är inte som vi var på den tiden jag lirade hockey. I dag ställer spelare mycket frågor och förväntar sig bra svar och även logiska och välmotiverade förklaringar. Det här laget är oerhört seriöst. Alla spelare vill framåt och tar också till sig konceptet vi erbjuder för att de ska bli bättre hockeyspelare. Det ska alla killarna ha cred för.

 

Min första tid i Vimmerby och med laget har varit fantastisk. Basen i truppen utgörs av 14 egna produkter och för en liten klubb från en liten stad, så är det oerhört viktigt. Det är definitivt en av grundstenarna som Vimmerby Hockeys framgång är byggd på. Det är viktigt för alla – killarna själva, samhörigheten, publikintresset, sponsorer, media etc.

 

Om man ser till truppen, så finns det verkligen inte mycket mer att önska. Vi har gudskelov varit hyfsat förskonade från skador och så länge vi är det sitter vi ganska bra. Om jag fick önska mig något, så kanske det vore en riktigt stark defensiv back ytterligare. Sedan måste vi ju vara så ärliga att vi funderar på hur de poäng som Alexander Holmberg hade producerat om han inte var skadad, ska kunna ersättas. Med befintliga spelare eller genom lån? Han är trots att en toppspelare i produktionen framåt. Spelartruppen är hela tiden ett levande dokument och inom hockeyn vet man inte från dag till dag vilka spelare man har tillgängliga. Så är det för alla.

 

Det är omöjligt att sia om hur långt det här laget räcker. Faktum är att det kan bära hur långt som helst, samtidigt som det kan ta stopp precis när som helst. Det råder ingen tvekan om att kapaciteten finns för att vi ska kunna ta oss förbi play off. Samtidigt har man under åren sett lag som exempelvis Björklöven gå in i väggen redan i Play Off 1. Visst hade jag stora förhoppningar när jag kom till Vimmerby, men jag är ändå lite förvånad över att vi har kunnat hålla en så pass hög högstanivå under hela säsongen. Det brukar annars vara svårt med unga lag.

 

För min egen del handlar det om att tro på mig själv och på mina instinkter. Jag försöker attackera uppgifterna med öppna ögon och lyssnar inte så mycket på andras omdömen. Om man tar sig tid med varje individ i laget, sätter sig ned med dem och inte bara pratar hockey, skapar man sig ganska snabbt en bra bild. Det är oerhört viktigt att känna personen, inte bara se honom som en hockeyspelare. Sedan är jag självklart väldigt glad över att ha en assisterande tränare som Krister Ström, som kan de flesta killarna sedan 15-17 år tillbaka i tiden.

 

Under uppehållet har flera av spelarna utifrån haft möjlighet att ladda batterierna med nära och kära på sina hemorter. Vi var lediga fredag-måndag och jag kan säga att det har varit ett oerhört laddat och suget gäng som samlades i början av veckan. Att låta spelarna vila är väldigt viktigt. Som tränare kan man ibland känna att man har ett inbyggt motstånd mot just vila, men då gäller det att minnas att det utgör en av de fundamentala tredjedelarna för att lyckas med sitt idrottande. Träning, mat och vila – progressionen är viktig och tappar man någon av dessa är det kört.

 

I kväll väntar alltså Kumla, på fredag Forshaga och sedan har vi hemmamatch mot Mjölby på söndag. Många verkar tro att det ska bli nio enkla poäng för oss. Men glöm det! Det finns inga dåliga lag i den här serien, vilket har bevisats i och med att alla slår alla. Många av våra tuffaste matcher hittills har varit mot lag på nedre halvan. Och det handlar på intet sätt om underskattning. Däremot är det svårt att träna statiskt anfallsspel mot igelkottsförsvar, liksom det är näst intill omöjligt att lägga in tillfälliga taktiker. Lagen i vår serie är genomgående bra på försvarsspel.

 

Men självklart siktar vi på seger i kväll. Vi har ett väldigt bra lag och trots att vi saknar ett par killar i kväll, så är vi ett bättre hockeylag. Tyvärr var de inledande rapporterna om Alexander Holmbergs skadade knä rena glädjeprognoser. Då sades det 2-3 veckor, men jag räknar inte med honom ännu på ett bra tag, säkert 3-5 veckor ytterligare. I kväll saknas också Markus Modigs. Han har lite känningar av en gammal åkomma och vi chansar inte på något sätt.”

 

 

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0