Hästen-oraklet tror på Vimmerby i kväll

Ni som följer Vita Hästen lite så där lagom, har säkert stött på honom på ett eller annat sätt. Niclas Lekander (mer känd som ”Gummitrissan2” på twitter och på hans blogg) är en av Vita Hästens absolut mest hängivna fans och tillika kommentator för Vita Hästens webbsändningar. Så vem passar bättre att krypa under skinnet och ta på pulsen inför kvällens match än denne frispråkige kunskapsbank?

 

 

 

Berätta kort om dig själv för de som inte känner till dig.

Jag är en 25-årig kille född i Norrköping men uppfödd i Åby, strax utanför stan. Till vardags jobbar jag skift som processoperatör, annars vigs det mesta av min lediga tid till sport i allmänhet och Vita Hästen i synnerhet. Mitt hockeyintresse föddes tidigt då min far tog med mig till Himmelstalundshallen, så det har funnits med hela tiden. Jag började följa Vita Hästen mer intensivt i samband med högstadietiden, då jag gick i samma klass som en tidigare Vita Hästen-spelare, som sedan också fick chansen i A-laget.

Mitt eget idrottande sträcker sig inte längre än att jag sysslat med fotboll, tennis och faktiskt bugg i yngre dagar. Det sistnämnda skyller jag på att morsan var tävlingsdansare. Min främsta merit att skryta med är väl att jag ingick i IFK Norrköpings P88 Elit-lag, där jag krigade om samma position som Christopher Telo. Vi alla ser väl vem som kammade hem segern där? 

 

Du har många strängar på din lyra. Bloggare, tyckare, expert, working class hero, gummitrissa? Hur vill du beskrivas och tituleras? 

Hehe, ja det har blivit mycket nu de senaste säsongerna. Egentligen vill jag väl inte kallas något speciellt mer än supporter. Alla stödjer sitt lag på det viset de kan och är precis lika mycket värda i sin stöttning på läktaren. Men måste man säga något så kanske engagerad supporter med stort hjärta för klubben passar in? 

 

Kommentator för Hästens webb-tv, alltså. Hur kommer det sig?

Det är en ganska rolig story. Från början så var ju jag och min lallande kollega Martin (Lindgren, även känd som Gummitrissan1) anonyma på både blogg och twitter. Några få visste vilka vi var och när sedan Vita Hästen skulle möta Olofström på bortais fick vi förfrågan om att kommentera matchen. Vi kommenterade den anonymt, även om det gick upp för vissa vem främst jag var.

Efter det var folk uppenbarligen nöjda med det jobb jag hade gjort, jag fick förfrågan fler gånger, blev tillslut "huvudkommentator" och slussade sedan då in min älskvärde kamrat Martin i det hela också. 


Frispråkig och säger vad du tycker i det privata – så uppfattas du. Hur ofta får du bita dig i tungan när du kommenterar hockey?

Att vara öppen, rak och säga vad jag tycker är väl en grej som har kommit de senaste åren. Att jag inte sitter tyst och nickar sticker i ögonen på många och kanske skapar nackdelar snarare än fördelar i det privata. Som kommentator har jag i ärlighetens namn faktiskt inga problem. Det är samtidigt något som vi också fått ganska mycket beröm för, att vi är raka och ärliga - säger vad som händer och sker på isen, oavsett om man hejar på ett lag, gillar det som händer eller tycker att det är rent av idiotiskt. Skulle det vara så att klubben tycker att det jag säger är olämpligt i sändningarna får de väl bara lyfta bort mig eller ge mig en varning. 

 

Och det mesta av TV-jobben gör du som sagt tillsammans med din vapendragare Martin. Berätta om er relation till varandra.

Martin och jag har känt varandra sedan jag började jobba på mitt nuvarande arbete 2007. Vi har många gemensamma intressen och går riktigt bra ihop. Att det skiljer sju år mellan oss (han är faktiskt ganska gammal) är oftast inget som märks i våra diskussioner. Samtidigt som det ibland händer att han har en mer vuxen och vettigt bild på saker och ting, något som däremot kanske går upp för mig också efter viss betänketid. 

Allt som oftast har vi också väldigt lika åsikter och tanker kring hockey och det var främst därför jag valde att lyfta in honom i webbsändningarna. Dessutom har det ju visat sig att han är en klippa som ankare i studioprogram! 

Det är inte bara kring hockeyn och i arbetet vi umgås, utan även en hel del på fritiden. Det finns många sköna berättelser att dela med sig av kring den äldre och mogne herr Martin under flera av våra festivalbesök, men de lämnar vi till en annan gång. Hahaha…

 

Som Hästensupporter måste man vara ganska luttrad. Slitits mellan hopp och förtvivlan, glädje och sorg genom åren. Beskriv!

Ja, vad ska man säga? De senaste fyra säsongerna har väl sett ut på snarlika sätt. Laget har gått som tåget under större delen av säsongen men sedan dippat vid fel lägen helt enkelt. Kanske lite orättvist att nämna Tingsryd i playoff för fyra säsonger sedan när man åkte i PO3, då Tingsryd var riktigt bra det året. Annars Kvalserien för tre år sedan, där hade Hästen inte mycket att hämta även om man spelmässigt ofta hängde med. PO3 mot KHK för två säsonger sedan så föll man väl på ineffektivitet och att KHK hade riktiga spetsspelare på positioner där det kanske dippade lite hos Hästen. Förra året kändes det nästan som det var dags, men poängtappen mot "dåliga" Piteå gjorde att man inte knep en av de två åtråvärda platserna. Givetvis är det som du säger, glädje, sorg, hopp och förtvivlan, men samtidigt blir man inte förvånad. Det är ju typiskt Vita Hästen liksom. Man är ledsen, deppig och onåbar i någon vecka, sen börjar man se framåt mot nästa säsong och ytterligare resor till sexiga Åse Viste Arena, Weidermann Buss Arena och storheter som dessa. Jag menar, vad är väl en match på Hovet mot DIF jämfört med en grundserielunk i exempelvis Ängevi Ishall i Forshaga? Där har de ju till och med en flakmoppe i taket!

 

Är det nu eller aldrig för Hästen den här säsongen?

Det sa jag att det var för två säsonger sedan och det sa jag även förra säsongen. 

Jag bryter mönstret och säger nej den här gången. Detta främst för att jag hoppas det går vägen, så att vi slipper få svaret på den frågan. Men samtidigt tror jag inte vi står och faller med avancemang denna säsong heller.

Klubben är så pass bra skött av drivna, kunniga och professionella personer med Jensen och Saramaa i spetsen. De tillsammans med sponsorer och privatpersoner har gjort, och gör, allt vad de kan för att vända skutan rätt efter den tidigare idiotiska skötseln av föreningen.  

 

Är Vita Hästen redo för Allsvenskan på alla plan?

Ja du, säg det. Publikunderlaget finns, hallen finns, det sportsliga finns men sedan är det ju det här med ekonomin och elitlicensen. Om Vita Hästen tar sig till Allsvenskan är jag dock ganska säker på att Vita Hästen har någon plan och står rustade för att klara av de krav som ställs från HockeyAllsvenskan för att få delta.

 

Tror du att det räcker ända fram?

Det är klart jag tror. Tror och hoppas innerligt.  Nyckeln blir som vanligt att tråckla sig genom ett Playoff-spel.  Bara man har tagit sig till Kvalserien så är det sedan upp till laget själv.

Vi har ju av tradition sett att det nästan alltid går upp ett lag från Hockeyettan varje säsong.

Nu vill jag inte låta kaxig men av övriga ettan så ses väl Vita Hästen lite som Björklöven gjorde förra säsongen. Men som sagt, först måste man ta sig till, och klara av ett Playoff. 

 

Hur ser du på er insats hittills, med de skyhöga förväntningar som laget har haft på sig samt de resurser och det spelarmaterial man har?

Haha, jag framstår ju som en idiot om jag kritiserar laget. Vi vann grundserien och ligger för nuvarande etta i Allettan Södra. Men givetvis har det funnits matcher där jag varit tokig över vad laget sysslat med. Sen är det givetvis människor som kan ha en dålig dag och då funkar det inte alltid i en lagsport. Grästorp borta är ett lysande exempel. Hästen ledde med 3-0 tidigt i andra, tappade till 3-3 och torskade på straffar. Sådant ska inte kunna hända med det laget man har på pappret, men ändå sker det. Jag intervjuade Linus Näsström (spelare i Vita Hästen) i en sändning och frågade vad saker som dessa kan bero på och han svarade med att:

”Det är svårt när man möter de lite sämre och temposvagare lagen i serien. Vi går runt på fyra femmor, tempot är lågt och man kommer aldrig riktigt in i matchen.”

Det fick åtminstone mig på läktaren att se det på ett sätt som jag inte gjort tidigare. 

Men för att svara på din fråga så är jag självklart nöjd med säsongen hittills. Kanske att jag tycker laget borde släppt in 10-15 mål mindre under grundserien bara. 

 

 

Hur ser den södra Allettans All star-femma ut med dina ögon?

Haha, det där var inte snällt. Men jag kan ju inte säga annat än att Hockeyettans mest namnkunniga lag ska väl också ha de bästa spelarna i Allettan. Så Sperrle, Erkgärds Björklund, Gardell – Lihagen – Marcus Eriksson, är mitt svar.

Lihagen och Eriksson borde inte spela i Hockeyettan men gör det av någon anledning ändå. Eriksson är outstandning i offensiven, Lihagen är en otroligt kompetent center som jobbar åt båda håll och kanske en av Hockeyettans bästa tekare. Gustaf Gardell är en ganska anonym kille för många andra lag. Stark, tuff och hänsynslös mot sig själv. Han tar plats just för att man behöver en kille i varje femma som kan ta skiten framför mål. Han backar aldrig heller för att försvara en lagkamrat. Stefan Erkgärds är enligt mig, den bästa och mest kompletta backen i Hockeyettan. Christoffer Björklund har Vita Hästen lånat in från Västerås och jag förstår inte hur en sådan kille inte kunde ha anbud från andra Allsvenska klubbar. Daniel Sperrle har rutinen och skickligheten för att vara bäst i Allettan Södra. Liksom övriga laget har han vacklat lite emellanåt i grundserien, men klev fram i matchen mot Linköping och har motbevisat många tvivlare även här i inledningen på Allettan Södra. 

Jag vet att det här säkert kommer sticka i ögonen på många, men det går verkligen inte utse ett Allstar-team och vara opartisk. Det finns många duktiga spelare i andra lag. Tänk Modigs, Jonason, Davidsson, Oikarinen, Holst, Thegel, Ruiz, Söder, Lindarv, Alba, Rosén, Magnusson och Samuelsson. 

Så andra får bli tokiga om de vill och behöver inte köpa min femma. Haha…

 

Vimmerby i kväll. Vad tror du om matchen?

 Säg det, det blir tufft givetvis, väldigt tufft. Ett skadefritt (?) VH, som dessutom spetsats med spelare från Västerås, ska som vanligt bli rolig att se. Det är alltid roliga möten mellan lagen och ofta även målrika tillställningar. Matchen är väl en av det bättre som spelas under Allettan Södra skulle jag tippa på, två lag som bjuder upp och levererar valuta för pengarna till publiken.

Matchen är lika viktig för båda lagen. Att Vita Hästen har ett bättre utgångsläge i tabellen betyder inte något ikväll när pucken släpps. Poängtapp i den här serien kan bli dyrbart, oavsett om man heter Vimmerby eller Vita Hästen. Om jag ska ge mig på att tippa matchen så tror jag faktiskt att Vimmerby vinner. Efter full tid, sudden eller straffar kan jag inte svara på. 

 

Hur ser du annars på den resa som Vimmerby har gjort de senaste 4-5 åren?

 Imponerande givetvis och riktigt roligt att se. Men jag är inte alls förvånad. Runt om klubben dräller det av ödmjuka och trevliga personer som inte har fått "stora huvuden" av att det gått bra de senaste åren, utan ni jobbar på i er takt.

Jag kan definitivt se Vimmerby som en Allsvensk klubb i framtiden, men det är väl lite saker runt omkring som måste förbättras då om jag förstått det rätt. Så som exempelvis storlek på rinken och hallen i övrigt som behöver fräschas upp. Något jag hoppas inträffar också, det är ni värda! 

 

Dina tankar om årets upplaga av Vimmerby Hockey?

 Svårbedömt med tanke på att ni haft så mycket skador. Som vanligt offensivt skickliga både på is och på pappret. Björn Jonason och Markus Modigs är klasspelare rakt av, samtidigt som lånen av Kinisjärvi och Weiskog knappast gör laget sämre. Defensiven brukar väl vara lite av VH's akilleshäl även om ni har en av Hockeyettans bästa målvakter. Åtminstone är det den bilden jag fått efter att ha sett tre matcher med laget på plats. 

 

Hur långt tror du det kan räcka då?

Med vinden, solen och publiken i ryggen så kan Vimmerby absolut gå hela vägen till Kvalserien, det är jag övertygad om. Bara marginalerna är med så finns kapaciteten. Men realistiskt? Låt säga att det tar stopp i Playoff 2 eller 3.

 

Trots att vi har haft flera tuffa duster med varandra de senaste åren, så har aldrig den där hätska stämningen skapats mellan fansen eller innerliga ogillandet av den andra klubben. Hur kommer det sig? Jag menar, ni åker ner tidigare till Vimmerby för att ta en öl eller en fika med motståndarsupportrarna innan match istället.

Det är en bra fråga, som jag också har ställt mig. Det grundar sig väl i att det faktiskt finns vanligt folk som kan se nyktert på matcher och inte bara är enögda - att erkänna motståndet som bättre under en match istället för att gapa "Ni kan dra åt helvete" eller "Ni har inga pengar". Sen finns det ju givetvis enskilda rötägg, men just mellan Vimmerby och Vita Hästen känns det som man har fattat tycke för varandra istället för att skapa något "rivalitetshat".

Om man ska dra en liknelse i fotbollssvängen så är det nog lite som relationen mellan Peking Fanz och Yellow Fanatics från Borås. Där samlas man innan matcher hela supportergrupperna och festar, umgås och sedan marscherar upp till matchen.

 

Hur bra koll har du på den andra Allettan samt lagen i norr?

 Jag skulle väl ljuga om jag sa att jag har stenkoll, men de flesta spelarna från E-serien kan man bra och sedan många från F också, bortsett från Helsingborg. I norr är det alltid svårbedömt, Kiruna, Piteå och Sundsvall har ganska bra trupper på pappret. Men sedan då? Vi fick ju se både Piteå och Kiruna förra säsongen, där Kiruna mest var ett gäng som bara körde med fart och fläkt. Medan Piteå var tunga och dessutom hade en bra målvakt. 

Tror nog att Piteå mer liknar Kiruna denna säsong i sitt spelsätt med tanke på vilka herrar som står på tränarbänkarna. Sundsvall är svårbedömt får jag nog erkänna. 

 

Onsdag = matchdag. Kommentator eller läktarsupporter i Vimmerby i kväll?

 Jag och Martin kör kommentering från Tigerkulans glamourösa och flashiga tv-hytt! Haha…

 

Ni bröt ju en jobbig förlusttrend borta mot Tingsryd i söndags och favoriten har ”bara” tre poäng på fem omgångar. Är det kört för Tingsryd?

Nej det vill jag inte påstå. Det jag fick se i söndags imponerade. Men när Hästen fick in 2-2 lite turligt så syntes det att de är inne i en negativ trend och inte har mycket självförtroende. Fortsätter de spela som de gjorde i period ett och två mot Hästen så vänder det för TAIF redan imorgon och då kanske maskineriet tuffar igång.

 

Okej, avslutningsvis. Fem omgångar spelade (fyra för Vimmerby och Skövde) av den södra Allettan. Hur kommer sluttabellen se ut om nio omgångar?

Vita Hästen, KRIF, Vimmerby, Tingsryd till Playoff är nog mina tankar. Alternativt Mariestad istället för Tingsryd.

 

 

.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0