Leidborgs Kumla utan sex ordinarie spelare i kväll

Tio säsonger som målvakt i Elitserien (nuvarande SHL), 18 säsonger som head coach i tyska högsta- och andraligan och ifjol tränare för allsvenska Troja-Ljungby. Nu är det tränar- och sportchefssysslan i IFK Kumla som gäller för AIK-ikonen Gunnar Leidborg. I kväll gästar hans lag Vimmerby ishall.

 

Trots en hel del problem med skador och sjukdomar under inledningen av serien har Kumla knaprat ihop elva poäng och är absolut med i racet om en av de fyra Allettanplatserna.
- Vi har inte spelat med det tänkta laget i en enda match och inför i kväll ser det värre ut än någonsin, suckar Gunnar Leidborg, som får klara sig utan sex ordinarie spelare mot Vimmerby.

 

Bjässen Petter Larsen och allsvenskt meriterade Robert Bergh är de två backarna som saknas. Detsamma gäller fyra forwards: Martin Englund (ny från BIK Karlskoga J20), egna produkten Robin Harrysson, Färjestadsfostrade Viktor Lennartsson och inte minst offensivt vasse Patrik Ström.
- Vi ser ändå positivt på det. Vi har plockat med några unga killar som förhoppningsvis kommer ta chansen. Det största problemet lär väl bli för mig att lära känna kilarna i mitt eget lag, skrattar Leidborg, som hittills enbart har positiva intryck av den västra HockeyEttan.
- Nu känner jag ju inte alla lagen så väl, men det verkar som att de i söder har lite andra resurser än vad vi har. Där har spelarna möjlighet att träna dagtid, medan mina killar ibland inte ens får ledigt från jobbet för att spela match. Jag tycker att det spelas riktigt kul hockey i serien, mycket mål och riktigt flärdfullt. Inte alls så uppstyrt som i exempelvis Allsvenskan och SHL, men ofta är ju det betydligt roligare, säger han.

Efter 23 år som tränare utomlands (Gunnar har även jobbat i Österrike och i Danmark) återvände han till Sverige inför säsongen 2012. Och visst är skillnaden stor mellan centraleuropeiska toppklubbar och svenska HockeyEttan.
- Fast verkligen inte till det sämre. Den tyska ordningen i allt man gör kan nästan ta död på kreativiteten och strukturera ihjäl glädjen. Det är ju det här som är hockey. Här måste man kunna lite av varje och dessutom har jag förmånen att jobba med unga killar och följa deras utveckling, menar Leidborg.

Hur ser han då på kvällens uppgift?
- Visserligen ligger vi ju med där uppe, bara några poäng under strecket till Allettan, men vi har inte alls några uttalade ambitioner att ta oss dit. I augusti månad hade vi knappt ens ett lag, så vi gläds istället åt varje dag som vi kan vara med och tävla. Självklart vore det roligt att ta sig till Allettan, men det är inte något egentligt mål.
- Jag har hört mig för lite om Vimmerby och vet att de är offensivt väldigt giftiga. Från i stort sett alla håll och kanter har jag fått höra att det ska vara seriens bästa lag, så självklart blir det tufft för oss. Jag vet också att de har mycket publik på läktarna, så det kommer blir en kul match för vårt unga lag, avslutar Leidborg.

 

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0