Vimmerby värvar vass brödraduo

Den ene har ett 40-tal junior- och ungdomslandskamper med Finland samt 70 poäng på 88 matcher i HockeyEttan på kontot. Den andre vann nyligen JSM-guld med Djurgården. I dag blev bröderna Jesper Kokkonen, 22 år, och Robin Kokkonen, 20 år, klara för Vimmerby Hockey.

 

– Storebror Jesper är jag väl bekant med sedan lång tid tillbaka. Han är fysisk, skridskostark, har ett riktigt bra skott och är van vid att göra många poäng, berättar Daniel Stolt i Vimmerby Hockeys sportgrupp.
– Jespers säsong i Hammarby 2013-2014 var formidabel med 47 poäng (29+18) på 39 matcher. Poängmässigt gick det lite sämre i Huddinge den gångna säsongen, men vi är väl medvetna om anledningarna och är helt på det klara med hur Jespers spetskompetenser ska användas och vidareutvecklas hos oss.

 

Jesper själv är taggad inför den kommande säsongen med Vimmerby:
– Det ska bli skitkul. Jag har haft en väldigt bra dialog med klubben. De är glasklara med vilken roll de vill ge mig och det kommer passa mig perfekt. Kul också att jag känner en del killar i laget sedan tidigare.
– Dessutom ser Vimmerbys satsning, med lagbygget och det som är på väg in, riktigt intressant ut. Vi spelare kommer i alla fall inte kunna skylla på det, utan det är helt upp till oss att få ihop det hela, säger Jesper Kokkonen.

 

Fysiskt är lillebror Robin Kokkonen en total motsats till sin store storebror. Jämfört med Jespers 187 centimeter och 95 kilo skiljer det en dryg decimeter och lite mer än 20 kilo.
– Vi har haft koll på Robin en tid och jag såg honom också på plats under JSM-slutspelet förrförra helgen. Han är en helt orädd energispelare med grym fart under skridskorna och som har stor utvecklingspotential. Robin är också en pådrivare och fick mycket förtroende i både boxplay och powerplay i Sveriges bästa J20-lag, så självklart kommer han bli en rejäl tillgång för oss, säger Daniel.

 

Robins egna tankar om påskriften och om sin nya klubb:
– För min del väntar den första hela seniorsäsongen och jag tror att Vimmerby är en bra miljö att utvecklas i. De har visat tidigare att de är bra på att utveckla yngre spelare.
– Valet av Vimmerby föll sig naturligt. Dels ville jag komma iväg från Stockholm och får nu möjlighet att spela i ett riktigt bra lag och i en bättre serie. Sedan vägde klubbens intresse för mig tungt, liksom det faktum att även brorsan kommer spela där. Det känns lite som vår säsong tillsammans och jag tror att vi kan hjälpa varandra en hel del.

 

I och med värvningarna av bröderna Kokkonen har Vimmerby Hockey nu 15 spelare kontrakterade för den kommande säsongen. Åtta spelare ytterligare ska in innan truppen stängs.
– Vi är i förhandling med flera spelare och har massor med trådar ute. Jag vill inte säga för mycket, men det ser väldigt intressant ut.
– Kraven som vi har på de resterande spelarna som nu ska in är att de på ett eller annat sätt tillför spetskompetens till truppen. Vi vill att i stort sett samtliga av dem ska vara av den kalibern att de ska kunna kliva in och visa vägen i någon av våra två ledande linor, avslutar Daniel Stolt.

 

Klara kontraktsförlängningar:
Emil Wahlberg, Jim Nordh, Eric Karlsson, Simon Dahl, Pelle Ström, Jacob Isaksson, Marcus Evertsson, Andreas Rundgren och Tobias Jonsson

 

Klara nyförvärv:
Alexander Andersson, Haninge (b)
Hampus Harlestam, Hammarby (c)
Oscar Josefsson, Nässjö (f), try out
Linus Lundin, Hammarby (mv)
Jesper Kokkonen, Huddinge (fw)
Robin Kokkonen, Djurgården J20 (fw)

 

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0