Experterna tippar kvällens super-ångest-derby

I kväll smäller det i Vimmerby ishall! Dags för årets viktigaste, hetaste och kanske också mest ångestfyllda match - superderbyt i Allettan Södra mellan Vimmerby och Västervik. Som vanligt är matchutgången i stort sett omöjlig att förutse, men jag samlade in tankar från några av de som borde veta. Så här siar tio olika experter:

 

Mikael Mjörnberg
Bloggproffs på hockeyettan.com och hockesverige.se

"Jag spekulerade innan seriestart kring att derbyna kan komma att bli avgörande, att Vimmerby och Västervik riskerar att spela bort varandra från playoff och så tror jag också att det kommer bli. Känslan är att Vimmerby med sin senaste seger i ryggen är lite hetare än Västervik som svalnat lite det senaste och att det därmed blir hemmaseger. Därmed parkerar båda gängen under strecket efter onsdagsomgången eftersom jag är fullständigt övertygad om att Tingsryd spöar ett Skövde i sönderfall. Där nerifrån kan det sedan bli svårt att ta sig tillbaka även om det bara rör sig om någon ynka poäng. Hur som helst, Västervik måste komma upp stort för att slå Vimmerby och det tror jag inte att man har kraft nog att göra. Resultatips: 4-2."

 

Marcus Hägg
VIK-ikon med ett förflutet som både spelare och ledare

"Jag tror inte någonting kommer spela någon roll i kväll – vare sig spelarflykter eller tidigare resultat. Det är säsongens viktigaste match hittills och det lag som offrar mest och som visar mest hjärta kommer vinna. Jag säger 4-3 till Västerviks IK"

 

Kalle Patriksson Stjernspetz
Tranås AIF:s sportgrupp, suppleant i styrelsen och tidigare ass tränare

”Det kommer som vanligt bli en tight match. Västervik går väl (?) in som favoriter i denna match om man ser till de senaste omgångarna och oron som varit i Vimmerby. Jag tror dock Vimmerbys seger mot Tingsryd ger råg i ryggen.

Oerhört viktig match för båda lagen, för Vimmerbys del gäller det att haka på Västervik i tabellen, en förlust mot Västervik och PO-chanserna minskar drastiskt.

Västervik vill nog samla så mycket poäng det bara går innan serien vänder då de har ett betydligt tuffare program än första 7 omg(Pantern, Troja, Kristianstad och Tingsryd borta).

Oerhört svårt att tippa utgången av matchen men tror Vimmerby drar längsta strået och tungan på vågen blir ”Bratten” som, jag förstått, hittade den berömda zonen mot Tingsryd. Jag tror på 4-2 till Vimmerby."

 

Robin Rinaldo
Genuin VH-supporter och en av grundarna av VH Ultras

”Jag tror och hoppas att alla spelare har fattat vad hockey och ett derby innebär för Vimmerby nu. Det kommer givetvis bli tajt men VH krigar ihop en 4-2-vinst.”

 

John Wikberg
Driver hockeybloggen dragskott.nu

"Stekhett derby i Vimmerby ishall. Visserligen har hemmalaget förlorat fyra av fem AllEttan-matcher, men är helt klart på rätt väg i och med hemmavinsten mot Tingsryd senast. Västervik har gjort en bättre AE-insats och kan ståta med en bättre defensiv. Vimmerbys hemmaplansfördel betyder en hel del, men känslan är att Västerviks defensiva övertag blir tungan på vågen. Jag tippar 2-3."

 

Petter Bergsten
Statsanställd proffstyckare och läktarexpert, med stort VIK-hjärta
”Efter Vimmerbys inledning av Allettan så trodde nog många att derbyt skulle bli en slätstruken historia, men nu några omgångar senare så är det plötsligt super-hett igen. Tror dock att VH saknar förlusten av Holmberg lite väl mycket sedan senaste derbyt. Jag tror på 4-2 till VIK i öppen kasse och att Asplund gör det avgörande målet.”

 

Viktor Allvin
Hockeyorakel och tidningsmurvel med förkärlek för Vimmerby
"Det känns som att Västervik har kommit av sig lite efter sin fina inledning. Tvärtom för Vimmerby med tanke på segern mot Tingsryd senast. Det kommer bli en jämn match och jag tippar på 2-2 efter full tid, sedan avgör Vimmerby och vinner."

 

Kenny Wiis
Sportjournalist, Västervks Tidningen

”Superderbyt är nu även superviktigt. Det känns som ett vägskäl för båda lagen, där mycket av deras framtid i Allettan kommer att avgöras. Vimmerby kommer stärkta efter segern mot Tingsryd i lördags. VIK kommer stärkta av att – efter sex raka nederlag – äntligen ha fått besegra Vimmerby i senaste derbyt. Rent krasst ska VIK vara bättre. Alla spelartapp ska sätta sina spår i VH. Det är dock ett derby vi snackar om. Allt kan hända, det är små marginaler, finns det några fler klyschor?

Nåväl. Ett tips var det ja. Efter att ha stött och blött, så kom jag fram till följande: VIK vinner med 4–2. Sista målet i tom kasse genom Dan Pettersson.”

 

Simon Henriksson
Sportjournalist, Vimmerby Tidning/Västerviks Posten
”En måstematch. För båda lagen. Det är min känsla inför det heta derbyt. Vinner Vimmerby är de ju faktiskt på allvar inblandat i topp fem. Något som kändes totalt främmande efter storförlusten mot Kristianstad. Även Västervik behöver poängen. Förlorar de nu, mot det svagaste Vimmerby de mött på flera år, har jag svårt att se att de ska orka resa sig och ta en topp fem-plats.
På något vis bör Västervik vara favoriter. De bröt trots allt mardrömssviten senast när de besegrade Vimmerby och har ett på papperet klart mycket starkare lag. Men Vimmerby visade ett hjärta i lördags, som gör att jag tror att de har goda chanser att ta hem derbyt. Jag säger att det är 60-40 till VIK:s fördel, men att VH tar det här. Det blir 3-2 efter övertid."

 

Rickard Gustavsson

"Guden" kan allt om VIK och kör VIK-poden ihop med Emil Georgsson

"Två jämna lag som möts där båda behöver tre poäng för att inte tappa mark. Målvaktsspelet samt ”special teams” kommer vara helt avgörande. Jag tippar 2-2."

 

 


Kommentarer
Postat av: tjena

Är Jeff spelklar tills ikväll :)

Svar: Han hann inte bli klar under gårdagen, men de hoppas att han ska bli det i dag. Dock långt ifrån säkert. Återkommer med det under dagen.
vhbloggen.blogg.se

2015-01-14 @ 08:44:51
Postat av: sten

Om vik spelar taktiskt ,så tror jag vik vinner med 1-3 . Brätten är en duktig målvakt ,det måste till en tight spelstil mot honom ,det gillar inte han o Pavel ,en lite het grabb * . Se upp med Tomas j i VH ge inte honom för mycket yta. Och från början skall det smälla en passning till Nikita o backman samt mitman i vik .backen whalberg i VH ,kan man skicka en extra tröja ,enär han nästan alltid sliter o tycker i vik ,motståndar tröjor ,han specialitet . Domaren i dagens match ,är han inte på tå ,så spårar det lätt ur,massa utvisningar o match penelty. Tillbaka till gamla vik spelet ,då vinner vik .

2015-01-14 @ 09:55:00
Postat av: henry

Fan vad fin du är stinget!

2015-01-14 @ 10:08:05
Postat av: Hasse

Forza VH! Jag räknar kallt med minst 5-1 ikväll. Dags att börja snygga till målskillnaden.

2015-01-14 @ 11:51:35
Postat av: bjarne stensson

Heja VH! om vi ska kunna slå på vvik idag vi måste börja med grunden. allt bra växer nerifrån. Bratten får ta pucken och Pavel o Tobbe o Jalle får rensa på pucken. sen får Björn o grbbarna pricka på nätet med pucken.. hata vik

2015-01-14 @ 12:00:22
Postat av: heja vik

Jag skulle säga att vby är stora favoriter ikväll. Inget snack. Grabbar som Björn och Holmberg, Jakob och Eriksen är väldigt bra!! VVik får se upp med dem

2015-01-14 @ 12:01:39
Postat av: Hej heja vik

synd att Holmberg, jakke o Jesper inte är kvar då. Retard

2015-01-14 @ 13:15:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0