Camp Nou från utsidan var det närmaste jag kom!

Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, England, Tyskland, Frankrike, Monaco, Italien, Spanien, Holland, Belgien, Schweiz, Österrike, Polen, Tjeckien, Slovakien, Bulgarien, Grekland, Jugoslavien, Ungen, Cypern, Marocko, USA, Egypten, Förenade Arabemiraten, Singapore och Indonesien.
Visst har man varit på en hel del ställen i världen och sett mycket. Men vad som slog mig är hur ynkligt usel jag har varit på att se högklassig idrott utomlands.

IndyCar i Denver (och skridskoåkning i Pepsi Center) samt Mallorca-Bilbao i La Liga är sannerligen inte mycket att skryta med. Och allt är egentligen tidigare flickvänners och nuvarande hustruns ”fel”, vilka samtliga har noll intresse för sport (skillnaden mellan ”bowling” och ”icing” är för dem obefintlig). För alla resor har de varit med på – ja inte samtidigt förstås - förutom just på jobbresan till Denver och golfveckan med grabbarna på Mallis. Och vips vad man då plötsligt växlar upp idrottsintresset.

Under hösten bilade jag och kära frun runt i Toscana en vecka. Här pekade vägskyltarna mot orter som Pisa, Siena, Livorno, Florens och Empoli? Så vad gör man? Jo, kör förbi och kollar vingårdar i stället. Självklart hade vi det ofattbart härligt, men när jag tänker på det i efterhand så oroar det mig en del. Jag, som ser mig själv som en av norra Europas största sportnördar, försökte inte ens förhandla fram ett besök på en futtig Serie-B-match i Empoli?

Samma sak under tågluffaråren. Här besöktes Barcelona, Milano, Rom, Aten, Paris, Rotterdam, Warszawa, Wien, München och många andra metropoler. Nån sport? Nix! Camp Nou från utsidan var det närmaste jag kom.

Fotbolls-EM 2008. Stadion Wals-Siezenheim i Salzburg, Grekland-Sverige. Medbjuden av en samarbetspartner och det här skulle bli min revansch. Riktigt flådig resa med VIP-platser, middagar, boende, träffa laget etc. Jo, tjena! Halsfluss och 40 graders feber två dagar innan avresan och jag fick se Zlatan och Petter Hanssons mål hemma från tv-soffan.

Mitt nyårslöfte till mig själv är därför att under året besöka minst ett högklassigt sportevenemang utomlands. Och då ska hustrun med!

Nytt år och nya utmaningar. På onsdag drar Allettan igång. Sjukt kul. Karlskrona verkar invadera Vimmerby ishall med bortåt 500 personer. Om du inte har skaffat ditt Allettanabonnemang än, så är det nog dags. Du köper det på kansliet samt hos DressMann och Träffens Spelbutik. Rejält rabatterat, dessutom!

Som vanligt är VH nederlagstippat, men vi börjar vänja oss. Vi gavs obefintliga chanser att klara division 1. Grabbarna kontrade med att komma tvåa i serien. Nu ska vi ta vara på de få procents chans som ges oss att ta en av de fyra första platserna i Allettan. Varför inte börja den resan redan på onsdag hemma mot oslagbara KHK? 38 av 39 möjliga hemmapoäng i grundserien stärker oss i alla fall.

Men det är ju nästa år det. Nu njuter vi de sista timmarna av 2011. Själv fördriver jag dagen med att tillaga en Boeuf Bourguignon på rådjurskött samt Crème Brulée a l´Orange.

I dag ägnar vi också en extra tanke till de som lämnade oss under året. Inom den svenska idrottssfären var det bland annat Jonas Ernelind, Ricky Bruch, Sven ”Plex” Petersson, Assar Rönnlund, Kjell ”Hammaren” Johansson, Sven Tumba, Richard Holmlund, Arvid Andersson, Kurt Johansson, Ragnar Lundberg, Eilert ”Garvis” Määtää, Jan Svanlund, C-G Anderberg, Bertil ”Masen” Karlsson, Tore Sjöstrand och Stefan Liv.

Bland internationella sportprofiler som gick bort minns vi bland annat Sunday Bada, Joe Frazier, Jim Rathman, Sócrates, Peter Gethin, Flórián Albert, Marco Simoncelli, Dan Wheldon, Christian Bakkerud, Wade Belak, Rick Rypien, Mika Myllylä, Pauline Betz, Xavier Tondó, Matej Ferjan, Samuel Wanjiru, Derek Boogaard, Wouter Weylandt, Seve Ballesteros, Henry Cooper och Grete Waitz.

Gott nytt år och ta hand om varandra!


Kommentarer
Postat av: Pelle

Drygt hundra med buss från karlskrona, kommer det verkligen c:a 100 bilar utöver det?

2012-01-01 @ 16:14:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0