Karriärens skönaste mål när Eric sänkte storebror

2-1 efter overtime – ett resultat som de flesta verkar vara nöjda med. VH glada för två pinnar och seger i derbyt. Västervik glada för en pinne på bortaplan.

 

I dag kan i alla fall ingen anklaga Anders Spaak för att inte coacha. Jäklar vad aktiv han var i tredje perioden. Och jäklar vilken effekt det gav.

 

Jakob Karlsson är en härförare av högsta klass. Inte bara det att han lyckades få halva grannkommunen att lägga fokus på fel saker i och med sina uttalanden i Västerviks Tidningen i lördags, han var sjukt bra på isen också. Spelade han 15 av 20 minuter i den tredje perioden? Eller mer?

 

Segerskytt Eric Johansson på Facebook i kväll:

” Skönt att äntligen inte behöva skämmas när ni sjunger den vackra visan om han som gjorde mål förr i tiden :) Underbaraste målet i min karriär kan jag lova! Tack alla för stödet”

 

VH-backen Tobbe Jonsson bäst på isen näst efter Reid Ellingson. Västerviks amerikanske keeper gjorde några galet bra räddningar och höll laget kvar i matchen.

 

Västervik backade hem och gjorde det trångt i mittzon. Den defensiva taktiken var nära att lyckas. Effektivt under korta perioder, men lagets vassa offensiva pjäser måste vara sjukt frustrerade.

 

På tal om Eric Johansson. Vet inte om jag någonsin har unnat en spelare ett mål så mycket, som hans matchavgörande i overtime idag? Inte bara känslomässigt utan även sett till hans insats, betydelse i laget, inställning och vilja.

 

Har fått en ny favorit i Västerviks back Linus Bognesand. Grymt bra insats ikväll. Om han kunde vara stabil på den här nivån vore han ett tillskott för vilket division ett-lag som helst.

 

Västervik var bra med första tio minuterna av matchen, sedan var det VH för hela slanten (förutom ett ribbskott från VIK i den tredje perioden) och skottstatistiken 38-22 tycker jag speglar matchen ganska väl. Till och med VIK-spelarna som jag har pratat med i kväll är överens med mig om det. En som dock inte riktigt är inne på samma spår är artikelförfattaren av referatet på Västervik IK:s hemsida. Läs det här (klicka in på "senaste match" i vänsterkolumnen).

 

Inte helt hundra! Mer än så tänker jag inte kommentera domarinsatsen. Det är det redan tillräckligt många som har gjort.

 

Skövdes seger mot Mariestad kan komma att visa sig vara oerhört betydelsefull. Både Västervik och Vimmerby har allt i sina egna händer. Seger i resten av matcherna så är båda lagen vidare till Allettan. Vore sjukt kul.

 

Mest komiskt i kväll var att det noterades en dubbelassist vid VIK:s mål. En VH-back skänker bort pucken i egen zon till Dennis Fröland, som spelar fram Simon Mitman, som gör mål. Men även Patrik Karlqvist får en assist. Parodi! Kan någon förklara för mig hur de där reglerna (inte) funkar.

 

VIK-stjärnan Emil Georgsson vred till ryggen på uppvärmningen (fotboll i 10-gradig kyla) och spelade två perioder med smärta. Han fick dock kliva av en bit in i tredje perioden. Läkarunderökning och massage lär vänta under måndagen.

 

.


Kommentarer
Postat av: Berg

Karlqvist som fått så mycket beröm. Ska man räkna bort 1/3 av hans poäng möjligtvis?

2012-12-03 @ 00:18:03
Postat av: RW

VH-backen skänker bort pucken till Karlkvist som
passar kort snett innåt bakåt, Fröland skickar
den vidare till Mitman på andra sidan.
Så uppfattade jag situationen.

Svar: Okej, om det stämmer så missuppfattade jag situationen totalt. I så fall är det ju riktigt med dubbelassist.
vhbloggen.blogg.se

2012-12-03 @ 07:31:29
Postat av: Dags att vara objektiv nu.

Inget snack om Jim Nordhs andraassist till sista målet eller Rundqvists till första målet. Såg inga assist där heller. Wahlberg bröt stack på anfall och slängde in pucken till Eric. Första målet så får väl inte VIK ut pucken och Oscar spelar ner till Marcus som går in och skjuter. Karlkvist skulle inte ha nått men inte Rundqvist eller Nordh heller.

Svar: Skillnaden är väl ganska betydlig. Min poäng var att det vid Mitmans mål var en Vimmerbyspelare som passade fram till Fröland och som i så fall borde ha fått andraassisten. Nu påpekade sign "RW" att Karlqvist var på pucken emellan och att jag missuppfattade situationen. I så fall har jag inget att säga om dubbelassisten. Om du har följt den här bloggen tidigare så har jag starkt ifrågasatt detta med dubbelassists - oavsett lag.
vhbloggen.blogg.se

2012-12-03 @ 10:30:48
Postat av: Anonym

Du missar helt min poäng. Jag ställer mig frågande varför du endast tar upp Karlkvists dubbelassist(som han inte ska ha, vet inte vad RW talar om) och inte nämner Nordhs eller Rundqvists då dom inte heller ska ha några för Wahlberg fick pucken av en Vikare och Oscar bröt ett utlägg av en vikare innan han passade Modigs. Om du är emot dubbelassist iaf tveksamma så måste du även kunna ta upp VHs. Annars försvinner trovärdigheten.

Svar: Anonym: Jag reflekterade inte över de situationerna över huvudtaget, men du har säkert rätt. Så då tar jag upp dessa båda VHs dubbelassists nu, så att inte trovärdigheten försvinner.
vhbloggen.blogg.se

2012-12-03 @ 13:31:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0