Nej från kommunen i dag. Skövde IK nära konkurs.

I dag kom beslutet som innebär nådastöten för Skövde IK. Vid en presskonferens i förmiddags berättade nämligen kommunalråden Katarina Jonsson (M) och Marie Ekman (S) att man är helt eniga i beslutet att inte acceptera den ackordsuppgörelse som skulle ha kunnat rädda SIK från konkurs.

Det var en helt enig kommunstyrelse som stod bakom beslutet och nu tyder allt på att föreningen tvingas "i putten"
– Det blir tuffa följder för Skövde IK. Vi har under många år arbetat med att stötta Skövde IK, men nu är det inte längre hållbart och därför säger vi nej till ackordsuppgörelsen, kommenterade Katarina Jonsson.

Skövde IK har inte lyckats övertyga kommunen, som är den överlägset största fordringsägaren, om att det finns en rimlig möjlighet till vare sig kort- eller långsiktig överlevnad. Framför allt har kommunen inte imponerats av klubbens insamling, som var avgörande för att klara sin del av uppgörelsen.
– Vi tror inte att de kommer att kunna reda ut det. Av 900 000 kronor som samlats in är knappt hälften nya lån, konstaterade kommunalrådet Leif Walterum.
Beslutet som kommunstyrelsen nu har fattat är slutgiltigt och kommer inte att tas upp i kommunfullmäktige.

Att Skövde nu skulle kunna lösa sin situation är i det närmaste helt uteslutet. Konkurs och eventuell omstart på lägre nivå känns som det enda troliga alternativet.
Sorgligt som tusan och man lider verkligen med alla människor i och runt klubben. Nu har dock inga officiella uttalanden kommit från Skövde IK-håll, men jag kan inte tänka mig något annat än att det är tack och adjö för den här gången.

I och med ovanstående lär mitt inlägg från igår, avseende eventuell serieindelning, vara i kraftigt behov av revidering…


.


Kommentarer
Postat av: stefan

Tråkigt för Skövde supportrarna och jag lider med dom!

Men jag har inget medlidande för dom i styrelserna som satt sig i den situation som klubben befinner sig i !

Om man i en div1 klubb har en lönekostnad som går att banta med 1 miljon kronor så har man verkligen tagit sig vatten över huvudet och jag förstår komunens agerande men som Göran sa i sitt inlägg i Skaraborgs tidning ( tror jag det var) kolla upp dom andra idrottsklubbarna vad dom har för obetalda tyringe är detta bara en början på korthuset i Skövde....

2012-04-10 @ 15:56:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0