VH:s viktigaste värvning den här säsongen?

I dag presenterade Vimmerby Hockey det som kanske ska komma visa sig vara föreningens viktigaste nyförvärvden här säsongen. Nu är det nämligen klart att Daniel Stolt, Vimmerbykille som under tre års tid har varit med att bygga om Västerviks IK från ett division 2-lag till ett lag som kvalar till Allsvenskan, kliver in i Vimmerby Hockeys sportgrupp. Och givetvis är det just lagbygget han kommer jobba med här.


För en tid sedan meddelande dock Daniel Stolt att det inte skulle bli någon förlängning med VIK. I dag blev istället klart att han kommande säsong kommer jobba med Vimmerby Hockeys lagbygge.
– Jag har trivts fantastiskt bra och den resa vi har gjort är otrolig, men för min egen del så funkade det inte att kombinera skiftjobb med distansstudier och ett så djupt engagemang i hockeyn. Jag har varit tydlig med det gentemot VIK och det finns absolut inga hard feelings, säger han.


Tillsammans har Västervik IK:s sportchef Tomas Lind och Daniel Stolt byggt det lag som på torsdag inleder Kvalserien till HockeyAllsvenskan med hemmamatch mot Tingsryd – Tomas med mycket hands on-jobb på orten, medan Daniel i mångt och mycket är den som har skött kontakt med spelare och agenter. Men för Daniel, som bor i Vimmerby, slutar resan med VIK nu.


När det blev klart att Daniel Stolt skulle lämna VIK, twittrade lagets stjärncenter, store profil och tillika assisterande kapten, Emil Georgsson, så här: ”Att Daniel Stolt lämnar VIK är en stor förlust. En stor bidragande orsak till årets fina resultat. Ett tomrum svårt att fylla!”
I det här fallet blev den enes olycka den andres lycka, för i dag blev det alltså klart att Stolt med omedelbar verkan kliver in i Vimmerby Hockeys nya sportgrupp för att där jobba med den kommande säsongens lagbygge.
– Jag hade tänkt lägga hockeyn helt åt sidan, men VH har presenterat ett upplägg som gör det möjligt för mig att kombinera jobbet med lagbygget med mitt ordinarie arbete och med studierna, berättar Daniel.


Stolt har tidigare, innan tiden i Västervik, varit engagerad i Vimmerby Hockeys sportgrupp och är väl bekant med klubben, så inkörssträckan är minimal.
– I huvudet är jag så klart redan igång, nu börjar det mer handfasta jobbet. Klubben har ju redan förlängt med ett antal viktiga spelare, så grunden är god.
– Jag hoppas på ytterligare några förlängningar, men sedan är min förhoppning så klart att vi även ska förstärka truppen rejält. Jag har några namn i bakhuvudet och tänker kasta ut en hel del krokar till agenter i mitt upparbetade kontaktnät. En annan högprioriterad post är ny tränare, men där vet jag att man har lite olika namn på förslag, säger Daniel Stolt.
– I Vimmerby kommer spelare som har ambitioner med sin hockey att spela. Killar som vill utvecklas och som vill göra det just hos oss. Jag kommer vara väldigt noga med just karaktären hos spelaren, säger Daniel Stolt.


Andreas Malmunger, ansvarig för sportgruppen, är så klart väldigt nöjd med att det har löst sig med Stolt.
– Daniel är ett suveränt tillskott till vår organisation. Under åren har han samlat på sig kompetens och ett kontaktnät, som inte många sportchefer och ansvariga för lagbyggen i HockeyEttan slår. Om ens någon?
– Dessutom bor ju Danne i Vimmerby och har ett stort hjärta för klubben. Det är också viktigt i den roll som han kommer få hos oss, menar Andreas Malmunger.

 

.


Kommentarer
Postat av: BerraLente

Att Danne kommer tillbaka är som att någon börjar skita okända, men blivande nyckelspelare. Så jävla enkelt som en del brukar utrycka det. Äntligen kom förståndet ikapp honom och han kom hem. Tack

2015-03-12 @ 05:34:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0