Stabil 7-2-seger för VH borta mot Jonstorp

Vimmerby Hockey tog en komfortabel seger borta mot Jonstorp i kväll. 7-2 slutade matchen, efter bland annat tre mål av Joacim Hedblad och totalt 15 poäng av vår förstafemma.
Glädjande också att höra om unge backen Jakob Isakssons match.
- Alla i laget gör vad de ska i kväll, men "Jalle" var verkligen riktigt bra. Han gör rätt avvägningar hela tiden och spelar enkelt, berömmer aisstserande tränaren Nicklas Oskarsson efter matchen.

I och med att Helsingborg vann hemma mot Kallinge/Ronneby med 5-4 efer förlängning (Kallinges kvittering till 4-4 kom med endast sex sekunder kvar av matchen), är VH nu bara en poäng efer serieledande KRIF.

Här kan du läsa ett kort referat, period för period:

JONSTORPS IF-VIMMERBY HOCKEY 2-7 (0-4, 1-2, 1-1)
Skott:
 32-42 (12-20, 14-12, 6-10)
Utvisningar, Jonstorp: 9x2 min, 1x10 min. Vimmerby: 6x2 min, 2x10 min.

Första perioden:
Under den första perioden i kvällens bortamatch mot Jonstorp har Vimmerby haft god utdelning på sina chanser och har ledningen med 4-0.
- Spelmässigt är det okej men inte mer. Jonstorp spelar ganska fult och det känns som att gå tillbaka till hur Skånehockeyn såg ut för 15 år sedan. Det är mycket efterslängar och klubbor mellan benen. Vi får vara glada om vi kommer härifrån utan någon skada, säger VH:s assisterande tränare Nicklas Oskarson.
Första fem minuterna av perioden var Jonstorp det klart bättre laget men sedan har VH tagit över och framför allt har man gjort några riktigt snygga mål.
Jocke Hedblads 1-0-mål kom efter en snabb omställning av förstafemman. Tvåan direktsköt Olivestam in efter en fin passning av Jonas Ström. Jocke Hedblads andra mål för matchen förde tankarna tillbaka till gammal hederligt ryskt klapp-klapp-spel. Robin Ekströms 4-0-mål var ett resultat av hans patenterade dragning och skott mellan benen i fritt läge.
I samband med Vimmerbys 4-0-mål efter femton minuters spel, drog Peter Gustavsson på sig en tiominutersutvisning för misconduct. Då satte tränare Anders Spaak in nyförvärvet från Falun, Robin Bergström, ihop med Jonas Ström och Petrus Olivestam i andrafemman. Han har sett riktigt pigg ut och var på vippen att få sätta sitt första mål i VH-tröjan redan i sitt andra byte.
Under den sista minuten fick VH chansen att spela fem mot tre, men lyckades inte öka på målskörden. Dock var Emil Georgsson mycket nära, då han prickade ribban i näst sista sekunden. Den andra perioden inleds med en minuts spel i fem mot fyra för Vimmerby.
- Vi måste bli tuffare och ta närkamperna mycket bättre. Spelmässigt är vi dock det bättre laget och jag tycker ändå att vi har ganska bra koll på läget, menar Oskarsson.

0-1 (05.42) Joacim Hedblad (Emil Georgsson)
0-2 (09.11) Petrus Olivestam (Jonas Ström, Peter Gustavsson)
0-3 (10.31) Joacim Hedblad (Robin Ekström, Emil Georgsson)
0-4 (15.10) Robin Ekström (Johan Andersson)
Skott: 12-20.
Utvisningar, Jonstorp: 3x2 min, 1x10 min. Vimmerby: 1x2 min, 1x10 min.

Andra perioden:
Tolv poäng av förstfemman på två perioder. Ja, de fortsätter sannerligen att leverera. Efter den andra perioden är nu Vimmerbys ledning 6-1.
- Stundtals gör förstafemman lite som de vill, men på det stora hela gör vi ingen vidare bra period. Det känns mer som att spelarna tar i ungefär så mycket som de behöver. Det var viktigt att vi fick 5-0, då kändes det som att Jonstorp tappade lite energi, säger Nicklas Oskarsson.
Order till laget inför den tredje perioden är nu att spela enkelt istället för fint.
- Vi måste hitta tillbaka till vårt grundspel, istället för att göra en massa saker som vi inte gör i vanliga fall. Visst är det naturligt att det kanske blir på det viset samt att tempot inte är det högsta, men nu gäller det att återfå skärpan.

0-5 (07.56) Johan Andersson (Joacim Hedblad, Emil Georgsson), sp 4 mot 5
1-5 (10.13) Tommi Lehtonen (Robin Englund)
1-6 (15.30) Joacim Hedblad (Robin Ekström)
Skott: 14-12.
Utvisningar, Jonstorp: 2x2 min. Vimmerby: 4x2 min.

Tredje perioden:
Hört talas om uttrycket "spela av matchen i tredje perioden"? Det är få gånger som det har passat så bra som beskrivning, som det gjorde i kväll.
- Man ska väl inte kalla det för en dag på jobbet när man vinner med 7-2 på bortaplan, men lite så kändes det. Vi åkte hit för att ta tre poäng och det lyckades vi med, summerar Nicklas Oskarsson.

1-7 (16.19) Robin Ekström (Emil Georgsson)
2-7 (17.16) Fritjof Glebe (Johan De La Vaux, Dennis Larsson Högström)
Skott: 6-10
Utvisningar, Jonstorp: 4x2 min. Vimmerby: 1x2 min, 1x10 min min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0