Backjakt i norra länet

I dag anländer amerikanske backen Sean Perkins till Vimmerby för två veckors provträning.
– Det kommer inte kosta föreningen någonting att ha honom här. Han ska själv stå för flyg, boende och mat, säger Jan-Erik Modigs i VH:s styrelse till Vimmerby Tidning.
– Om det visar sig vara rätt kille för oss är det inte alls omöjligt att han spelar här i vinter, men det får inte vara en spelare i mängden. Det måste vara en bra spelare som höjer nivån.
Sean Perkins är en 25 årig rightare, som är 175 cm lång och väger 86 kilo. Perkins kommer från Michigan och har spelat i både ECHL och CHL, som tillhör de högre ligorna i Nordamerika under NHL, samt med Edinburgh i EIHL.
Förra säsongen spelade Perkins med Odense i danska högstaligan. Där var han lagets poängbäste back, bland annat före danske VM-backen Michael Eskesen, före detta landslagsbacken Mats Schaarup samt Leksandsikonen Örjan Lindmark.

Våra nya seriekollegor, Gislaveds IK, hann knappt tacka ja till friplatsen i ettan innan det började röra på sig på spelarfronten - backarna Andreas Persson (Hallsberg), Samuel Selinder (Björklövens J20) och Johan Holmberg (Salzburg) är på try out, medan man har signat centern Stefan Thellberg (Grums/Skåre).

Även Västerviks IK jagar backar. Västerviks Tidningen avslöjar i dag att 34-årige Janne Öberg, med närmare 400 elitseriematcher för Modo och Malmö på kontot, har kontaktats av VIK.
– VIK har hört av sig och visat intresse. De har gjort ett bra intryck på mig. De är absolut med i bilden. Men jag har långt ifrån bestämt mig. En satsning utomlands vore kul, det gäller dock att jag hittar något som passar både mig och min flickvän, säger Öberg till VT.
– Det är ett viktigt beslut jag har framför mig, så det får ta den tid det tar. Som sagt, VIK är helt klart ett av många intressanta alternativ.
Förra säsongen spelade Jan Öberg med Tingsryd i allsvenskan.

En av landets mest talangfulla forwards, Tingsrydskillen Simon Dahl, lämnade i går ett dystert besked. Endast 20 år gammal lägger han av med hockeyn p.g.a. bristande motivation. Inför den här säsongen värvades juniorlandslagsmannen till Mörrum från Linköpings J20, där han toppade den interna poängligan i fjol med 38 poäng (23+15) på 41 matcher.

Han fick inte stanna i Leksand, så i somras skriv Stefan Erkgärds (153 matcher i Elitserien och 178 i allsvenskan) på för norska Frisk/Asker. Då sa Erkgärds följande:
- Det ska bli kul att komma iväg till Norge, Det var ett lätt beslut att ta. Jag har haft en bra dialog med tränaren Mats Lusth. Man kanske inte kan bli lovad speltid, men jag känner att de tror på mig och vill satsa på mig, sa Erkgärds då
- Men det är klart att jag vill hem till Sverige och spela igen. Kanske i en toppklubb i allsvenskan eller i elitserien.
Och återkomsten till svensk hockey blev snabbare än vad han kanske hade trott själv. I veckan gjorde Erkgärds nämligen en helomvändning och skrev på för våra seriekollegor i ettan, Vita Hästen från Norrköping. Har sagt det förr, men med defensivt starke Erkgärds blir det ännu tydligare: Vilka ska stoppa Hästen i år?

Senaste ryktet gällande Mark Hurtubise säger att det blir Karlskrona som snor honom framför näsan på Olofström.


Kommentarer
Postat av: SL

oj vad kul att även v-by får en transatlant, men han spelar nog inte gratis, länge ? lön o sociala blir så där en 30.000 i månaden, är det klokt att dra på sig ytterligare skulder nu.



Sedan om man vore förnuftig, så mötte man VIK i en träningsmatch , det drar garanterat en full hall i Vimmerby eller västervik. Ett bra sätt o finasiera supporter spelaren - Låt förnuft gå före GROLL.



lycka till i nya styrelsen i vimmerby hockey

2011-08-17 @ 09:52:38
Postat av: Andreas

Till SL, tror att du har en lite felaktig bild av hur mycket folk VIK skulle dra till en träningsmatch i Vimmerby, och herregud vilka bekymmer du har ang Vimmerbys ekonomi, spelare mm,mm.

2011-08-17 @ 14:49:53
Postat av: SL

om vi vill ha bra hockey i norra kalmar län , måste bägge lagen dra åt samma håll.samarbete i stället för nu motarbete.jag vet många som skulle åka o se VIK spöa vimmerby ? Eller är det så att ni är rädda för ett möte med VIK , av vilken annan orsak möter ni ej VIK . Feghet eller rädsla , svara gärna oss vikare på det bäste Andreas. Vore det inte kul o som ni säger spöa VIK ?

2011-08-19 @ 15:04:07
Postat av: Stinget

SL din fråga är ju redan besvarad så varför i helvete

tjatar du som en 3-åring!!!!

2011-08-19 @ 21:31:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0