Snart är det dags!

Kvällens play off-match mellan Skara och Vimmerby döms av 26-årige Richard Thorell från Mariestad. Richard är säkert en jättebra domare, men jag tycker ändå att det är konstigt att man till en sådan här match tillsätter en domare, som de facto har dömt 30% av Skaras hemmamatcher den här säsongen och som bor bara några få mil från Skara. Som sagt, Richard är säkert en alldeles utomordentlig domare, men varför ens hamna i en situation där folk får anledning att ifrågasätta, tvivla och spekulera?

Återigen har jobbet inkräktat på fritiden. Det gör att jag får följa kvällens nagelbitare mellan Skara och Vimmerby på http://www.everysport.com samt lita till polarnas mobiler.

Å andra sidan så har Skara bara vunnit en av de fem matcher, som Richard Thorell har dömt, under ordinarie tid. 1-0 mot Dalen i början av november…;-)

Snart dags för nedsläpp och det ska bli oerhört intressant att se om Södra B verkligen är så mycket bättre än Södra A, som många verkar tro.

En halvtimme efter att spelarbussen hade lämnat Vimmerby i dag, så stötte jag ihop med målis Hedström. Efter en vecka med feber (toppade en bit över 40 grader härom dagen) var han idag i alla fall ute och fick lite frisk luft. Jönsson och Thuresson ansvarar för kassen ikväll.

Vad ska vi tro om den första play off-omgången då?

Alingsås-Kallinge
Alingsås har en fruktad förstafemma. Kallinge har ett helt lag – eller åtminstone 20 individuellt riktigt bra spelare. Stavhoppare Kluft i Kallinges bås kan bli huvudperson i det här förmodat ganska jämna mötet. Kallinges två matcher på hemmais tror jag ändå avgör. 2-1 till Kallinge i matcher.

HC Dalen-Helsingborg
Dalen är en gåta. På papperet ser de betydligt bättre ut än vad deras tabellposition visade. Helsingborg är så jäkla komplett att jag tror att det blir tokkross här. 2-0 i matcher till skåningarna.

Alvesta-Motala
Hmmm… Solklar Motalaseger, säger de flesta. Men jag vet i tusan? Tror att Alvesta kan bli en riktigt otrevlig bekantskap. Ett motiverat Alvesta, med några riktigt bra spelare (när de är motiverade) kan nog störa Motala, men över tre matcher ska östgötarna vara bättre. Men klarar de av att helt plötsligt växla upp i tempo efter att ha gått på halvfart mot sämre motståndarlag under en hel säsong? 2-1 i matcher till Motala.

Boro/Vetlanda-Ulricehamn
Rykten säger att VH-bekantingen Sebastian Hellman, som numer spelar i Ulricehamn, har sagt att UIF är ett betydligt bättre lag än vad moderklubben Vimmerby är. Och eftersom Vimmerby har slagit Boro tre gånger den här säsongen, så borde ju då laget från Höglandet bli en munsbit för Ulricehamn? Men om Boro får kuggarna att börja jacka i varandra, så finns det kvalrutin i massor i det laget. Vidöppet, men okej då: 2-1 i matcher för Ulricehamn.

Värnamo-Bäcken
Vet inte mycket mer om Bäcken än det som går att läsa sig till. Har ett rutinerat lag och Värnamo måste absolut upp ett par snäpp för att kunna rå på mostståndarna. Dock finns det kvalitet i VGIK och Spångberg i målet kan spika igen totalt när han är på det humöret. 2-1 i matcher till Bäcken.

Vänersborg-Limhamn
Limhamn har rutin, tyngd och ett mycket bra grundspel. Jag tror att man tar hem den här matchserien med stabila 2-0.

Tyringe-Nittorp
Den första play off-omgångens tungviktsmöte. Helt omöjligt att förutspå. Tyringe är så gott som skadefritt och jag tror att man drar det längsta strået. Jag måste ju tro det eftersom jag hade dem som seriefavorit innan säsongen startade. 2-1 i matcher till Tyringe.

Och vi själva då? Jag avstår från att tippa, men självklart går vi för seger.

Dags att trycka i sig lite käk, innan man bänkar sig framför datorn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0