Gästinlägg av Michael Rosell

I kontakten med hockeyn lär man känna många sköna personer. Michal Rosell, som spelade hos oss för två säsonger sedan, är en av dessa och som jag har behållit kontakten med.
Vass och riktigt jobbig på isen. Detsamma skulle kunna sägas om honom med pennan i hand. Är glad över att få publicera ett gästinlägg från honom:
 
=============
 
"Jag ger mig fan på att Spaak inför matchen mot IK Oskarshamn skanderade ut klyschor som ”Bölkgäng” och att man skulle ”Skölja över dem”.
 
Han är skön den där Spaak. Jag minns första träningen nere i Vimmerby, när han efter några felpass blåste av träningen och skrek så det ven i öronen – tre dagar efter.
 
Under fjolåret så sköljde verkligen Vimmerby över allt som kom i sin väg. Åtminstone innan jul. Höga på entusiasm, framgångssaga och med en stor portion ödmjukhet arbetade man lika effektivt som en efedrinstinnad skogsarbetare med den allra finaste röjsågen.
 
Tigrar sägs smyga på sina byten. Det kunde Vimmerby göra ifjol, smyga från sitt bakhåll, sikta in sig – för att sedan rycka ut ryggraden på motståndarna. Tigrar sägs också ha en förmåga att plocka ned tungviktare, och det var väl något man verkligen gjorde i Vimmerby ifjol. Lika glatt överraskad varje gång, så berättade jag för min sambo hemma i Stockholm att Vimmerby återigen hade vunnit mot topplag. Hästen, Skövde, Mariestad eller Tranås – det spelade ingen roll. Man visade noll respekt som nykomling.
 
I år kommer Vimmerby inte kunna jaga som tigrar brukar göra. I år kommer man själv vara ett jagat byte. Man kommer vara ett lag som de andra lagen vill slå. Man kommer inför de flesta matcher ha en press på sig. Man kommer inför säsongen att tippas topp fyra. Man kommer att få försvara något, inte jaga något.
 
Att vinterns derbyn mellan Vimmerby och Västervik kommer att bli något alldeles extra behöver man inte vara hjärnkirurg för att lista ut. Sten Lander, Emil Georgsson och Daniel Stolt är alla goda bidragare till en extra skjuts med adrenalin till de redan välpumpade ådrorna som förmodligen kommer blottas så fort det nalkas matchdag. Jag hoppas innerligt att man lärde sig en läxa av den klassiska ”fredagsmatchen” mot Tranås under förra säsongen, som är omtalad runt om i hockeykretsar. Säga vad man vill om hätsk stämning, jag älskar när det är hets inför matcher, men det är bara barnsligt att ta till nävarna – och därmed basta.
 
Det känns en aning bisarrt å ena sidan, klockrent å andra sidan – att man valt en väg med genomgående unga spelare i Vimmerby under säsongen. Bortser man från den viktiga och genomsympatiska Calle Brattenberger i mål och den Vimmerby-bördige forwarden Eric Johansson, så är det alltså Robin Ekström som är äldst i laget. Han är 26 år.
 
Jag tror någonstans att det är den här vägen man ska gå i hockeyettan. Man ska ha tonvis av ungdomlig entusiasm, och kanske en eller ett par åldermän som kan ställa lite krav på fritidsaktiviteterna som det enkelt blir i ett omklädningsrum under en fredagsträning i november.
 
Framför allt nyfiken är jag på ett par spelare: 
Björn Jonasson – kan han följa upp den formidabla våren under 2012/2013 med en lika bra säsong i år? Då hamnar han i allsvenskan nästkommande säsong.
 Emil Vahlberg – kan han nå ytterligare ett snäpp i sitt spel och våga satsa mer offensivt? Då kommer han utan tvekan kunna röra sig uppåt i serieystemet även han.
 
Givetvis finns det oceaner av intressanta spelare, såsom generalen Tång, elitserie-meriterade Rundqvist och hemmasonen Jakob Karlsson – för att nämna några. Men de två grabbarna jag tog ut är två dark horses, som gått en tämligen lång väg för att ens hamna där de spelar idag.
 
För att knyta ihop säcken så finns det ett par saker man saknar med Vimmerby när man nu blivit en stadsråtta på heltid. Först och främst är det ett genuint intresse av ett lag från samtliga invånare – att man överallt pratar hockey och då i synnerhet Vimmerby Hockey. 
 
Café 48an, mitt andra hem under tiden som deltidskrigande hockeyarbetare i Vimmerby. Att sitta där i timmar, möta en nyvaken Viktor Allvin, snacka dynga och förbereda sig för dagens träning eller match – det var fan ta mig kvalitet rakt igenom."
 
 
.

Kommentarer
Postat av: Jonas KHK

Härlig läsning! Är det agenten?

2012-08-27 @ 10:17:52
Postat av: Anonym

Så jävla bra läsning!!!

2012-08-27 @ 17:54:01
Postat av: Är han frisk?

Är han frisk när han tror Jonasson når allsvenskan?

2012-08-29 @ 11:40:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0