Levereraren levererar - ett gästinlägg...

I serien "utflugna ex-VH:are skriver gästinlägg" är jag stolt över att i dag få presentera Brunflos poängmaskin och mannen med Eliteprospects trasigaste nuna, Johan Jönsson, eller @Levereraren, som ni som följer twitter har lärt känna honom som.
Johan tog Vimmerby till sitt hjärta under året han var här. Om som fansen tog Johan till sitt hjärta! Frågan är om någon spelare har gjort så odelat positiva och stora avtryck under en så realtivt kort period, som Johan gjorde?

Så här minns han sin tid i staden:

 

"Ibland när lagen om alltings jävlighet bestämmer sig för att spänna musklerna och sätta en på plats, då är det skönt att ha en kärleksfull förening och ljuvliga lagkamrater i ryggen. När jag för två säsonger sedan fick för mig att "det vore kul att spela hockey någon annanstans innan man lägger ner" hade jag väl ingen större koll på Vimmerby. Men NSD:s Jimmy Stålnacke snackade varmt om satsningen klubben gjorde och jag blev lite nyfiken. Spelar ju ingen roll vilken nivå man är på, jakten på avancemang är lika rolig för den halvkassa hockeymotionären såväl som för den löjligt skickliga hockeyarbetaren. Jag slet med mig min tidigare lagkamrat från Östersund, Stefan Sterner, satte mig i min Audi (som skulle skära ihop nere i Vimmerby, men det är en annan historia) och blåste de 85 milen söderöver. Föga anade jag att det skulle bli en av mina sämsta, men ändock roligaste, säsonger i karriären.

 

Jag hann bara några matcher in i serien innan jag blev skadad. Trögstartad som man är skulle det här visa sig vara snudd på en katastrof. Jag kom inte tillbaka förrän vid jul och då hade vi värvat in en jänkare (Gwilliam) och ett surrigt bloggproffs (Rosell) som gjorde att andrakedjan var fulltalig. Förstakedjan var ju tvåans överlägset bästa och tredjekedjan med "Smygarn och Cassel" hade överträffat alla förväntningar. Så det slutade med en hel del knopptuggande och bästa möjliga åskådarplats när segermaskinen Vimmerby Hockey malde sönder allt motstånd.

 

Fast trots lite speltid, ett telefonsäljarjobb jag inte behärskade och stryk varje dag av Rosell på NHL till Xboxen så hade jag det jävligt roligt ändå. För det blir lätt så när man är en del av ett vinnande lag. Georgsson, Hedblad och Ekström gjorde precis som de ville med motståndarna, och de få gånger de körde huvudet i väggen fanns det alltid någon annan som kunde ta över produktionen. Allt från Spaaks utläggningar innan match, "Utföras" utläggningar i bussen, och Nelsons utläggningar i omklädningsrummet andades harmoni. Kändes aldrig som att det var något snack om saken. Avancemanget var säkrat redan innan kvalet började. Personligen var det skönt att jag fick tillbaka platsen bredvid Ström och Rosell i andrakedjan då Gwilliam styrde kosan hemöver. För stoltheten var det skönt att visa att man kunde lira hyfsat vettig hockey i kvalspelet i alla fall. Det är det jag kommer ta med mig hockeymässigt från säsongen.

 

Det kanske absolut roligaste med hela vintern utspelade sig dock vid sidan av isen. Bildandet av VH Ultras. Ett tag kände man att "de här jävlarna bara jävla kör". Det var fullt ös på läktarna, det pendlades till Skåne och det hajfajvades på krogen. Det var som om hela staden visste att det var nått stort på gång, slöt upp och fixade biffen. Några matcher efter jul var det snudd på magisk symbios mellan Ultras och framförallt förstakedjan. Jag hoppas att Hedblad och Georgsson kommer bli behandlade med respekt när de kommer tillbaka till Vimmerby i vinter. Det har dom förtjänat. All heder till Ekström som stannade också.  Frestelsen att hänga med Knatte och Fnatte tillbaka till Västervik måste varit stor. Mest kompletta kedjan jag spelat med.

 

Det finns mycket att säga om Vimmerby som klubb och som stad. Men jag tar med mig en sak. Även om hockeyn fungerar kasst personligen, så ska man se till att ha roligt som fan ändå. Den dagen man inte har det, då kan man lägga ner."

 

/ Johan Jönsson (skulle haft 21 i Vimmerby, men junioren Andreas Lundgren snodde den dag 1, förstörde hela säsongen)

 

 

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0