Profilen Sten Lander tror på VIK-seger

Hör ni ödesklockorna ringa? För det är inget att sticka under stol med – om fyra timmar väntar säsongens viktigaste match för både Vimmerby och Västervik. Så raffinerande att de då möter varandra.

 

Infallsvinklarna för att attackera eftermiddagens drabbning är oändliga. Men vad är väl egentligen inte mer naturligt än att  låta Västerviksprofilen, Sten Lander, vädra sina tankar?

 

Vi är många som har ”lärt känna” Sten via nätet, som en flitig hockeytyckare på olika forum, hemsidor och gästböcker, som inte drar sig för att skriva vad han tycker - även om det retar upp en hel grannkommun. Men den senaste tiden har vi inte hört så mycket från honom. Dags att upprätta en kontakt och få en bild av Sten Lander samt självklart höra hans tankar inför dagens stekheta superderby mellan Vimmerby och Västervik.

 

"Jag har varit lite lugnare på nätet nu ett tag. Det beror väl i första hand på att det har varit mycket med mina jobb. Jag jobbar dels för handikappföreningen men även med +55 här i Västervik. Jobben har tagit överhand men självklart är jag fortfarande lika tokig i hockey".

 

Vem är då Sten Lander?

"En Linköpingsbo på 61 år, som kom till Västervik för 20 år sedan. Mitt idrottsintresse har jag med mig sedan barnsben. För mig var det i första hand bandy som gällde och jag har gjort några allsvenska matcher med Mjölby AI. Så jag vet vad det innebär att träna hårt, vad som krävs för att lyckas och hur det går till".

 

Berätta om bakgrunden till ditt hockeyintresse?

"Det föddes väl egentligen när jag flyttade till Mjölby. Då var klubben riktigt bra med spelare som exempelvis Björn ”Nalle” Johansson, Leif Eriksson och de andra stjärnorna som sedan gick till Örebro. Jag tillhörde samma åldersgrupp som dem, växte upp med dem och tränade ihop med dem. Vad gäller hockey så sträcker sig dock mina framgångar ”bara” till ett Skol DM-guld".

 

Men du ser mycket hockey. Och tycker även en hel del om det du ser?

"Jag har ju eggat många själv, men hatkärleken som är mellan exempelvis Västervik och Vimmerby är bara kul. Det är inte så illa som alla säger, utan mer något som triggar och skapar intresse. Det här handlar ju om gammal antagonism från tiden då Västervik var stora och låg högt upp i seriesystemet, medan Vimmerby var lillebror. När Vimmerby sedan stack upp och gick om Västervik, var det många som inte kunde acceptera det. Hatkärlek på en sundnivå är bara uppiggande. Se bara på Jacob Karlsson (VH:s kapten) och hans lite kaxiga uttalanden i Västerviks Tidningen. Det är ju jättekul och hör till. Sedan vet jag att VIK-spelarna tar det där jättehårt".

 

Men även du var lite gramse när VH värvade VIK-spelarna för några säsonger sedan?

"Jag tycker kanske att Vimmerbys agerande inte var någon direkt hit från början. Spelarna flyttade ju på grund av Västerviks dåliga ekonomi, men jag tycker att det skulle ha skötts mer diskussionsmässigt mellan klubbarna. Om våra klubbar här upp i nordöstra hörnet av Småland ska lyckas på lång sikt, så måste vi samarbeta. Att det är tufft på matcherna och i snacket mellan supportrarna är en sak, men och vi ska överleva så krävs det att vi sätter oss ner och för en gemensam diskussion. Det finns inte underlag för två föreningar att tävla mot varandra på den nivå vi är och med det begränsade underlag av företag och publik som finns här. Utan den vettiga hatkärleken och utan samverkan kommer vi båda snart vara i botten av tabellen".

 

Hur sammanfattar du säsongen så här långt?

"Med Västerviksögon har det varit mycket upp och ned. Alldeles för ojämn nivå".

 

Och dina tankar inför kvällens match?
"Det blir jämnt. 1-1 efter full tid och sedan vinner VIK på straffar. Jag både tror och hoppas att det blir Vimmerby och Västervik som sedan kniper de båda sista Allettanplatserna".

 

Och du finns på plats i Vimmerby ishall i eftermiddag?

"Det kan du lita på".

 

 

.


Kommentarer
Postat av: sten l

matchen blev som jag trodde jämn , med defensivt backspel hos framförallt VIK . Att bara backa hem o försvara sig borde , tränaren i Västervik lärt sig att det lönar sig mycket sällan och än en gång blev VIK straffat pågrund av denna taktik. Backarna I VIK måste VÅGA spela mera offensivt , annars blir det INTE allettan. Sedan vill man ha mera action i båset , energin saknas ju där just nu . Ett RÅD ta in någon kille med energi o få fart på båset.Man vinner inga matcher med armarna i kors utan det skall in energi i ledningen /laget.

2012-12-02 @ 21:36:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0