VIK-tränaren inför derbyt: Det blir en prövning!

Jag fick ett snack med Västerviks succétränare Mattias Karlin i kväll. Hans tankar inför onsdagens superderby mellan Vimmerby och VIK, gick så här:

 

”Poängmässigt måste jag självklart vara nöjd med säsongen så här långt. Men som tränare vill man ju prestera bra i alla matcher, och dessutom göra det i 60 minuter i varje match, och där finns det väl en del ytterligare att önska av oss. Vi somnar till ibland.

Till killarnas försvar ska man säga att det har varit ganska svårt i en del matcher. Vi har haft stora ledningar och känt att vi har varit bättre än motståndet och då är det inte lätt att prestera på topp. Trots det får vi ändå inte somna in och bli slöa i matcherna. Det kommer straffa sig mot bättre lag.

Mitt dryga år med Västervik har varit häftigt. Vi har haft jäkligt roligt ihop. I fjol vann vi tvåan och i år har vi som målsättning att vara med och slåss om en plats till Allettan. Vi plockade in många nya spelare till den här säsongen och det oroade mig lite grand. Självklart är det lättare att behålla ett helt lag, men vi har ändå kvar stommen från i fjol. De nya är riktigt bra spelare och har dessutom kommit in i gruppen och i staden på ett suveränt sätt. Alla spelare bor i stan och det underlättar en hel del för oss.

Som tränare har jag aldrig varit med om ett sådant derby som väntar i morgon. Jag har bara hört talas om den prestige och den laddning som omgärdar matcherna mellan VIK och Vimmerby. Jag var och kollade på matchen mellan Vimmerby och Vita Hästen i fredags och om vi bara kan få uppleva en stämning som är i närheten av den, så blir det kanon.

Fredagens match mot Hästen är den enda VH-match jag har sett i år. Jag har läst att Vimmerby har fått mycket kritik efter den, men jag tycker verkligen att det är orättvist. Vita Hästen gjorde det helvetes bra i den första perioden och hade även optimal utdelning. Jag håller absolut inte med om att Vimmerby var dåliga. Om Vita Hästen visar upp ett sådant spel under resten av säsongen, som de gjorde i den första perioden i Vimmerby, så kan jag lugnt säga att vi andra lag kommer få REJÄLA problem med dem.

Vimmerby har öppnat säsongen svagt, sägs det… Jag håller inte med. De har en enda plump och det är förlusten i Arboga. Men att dominera i Skövde men ändå få stryk med uddamålet samt att förlora mot Vita Hästen, är inte dåligt. De två matcherna är inga som man bara kliver in och vinner.

 

Det känns som att matchen i morgon kan bli en rejäl holmgång. Visst ska Vimmerby vara favoriter, de har hemmaplan och experterna tippar dem högt, men det kan bli en jämn fight. Kanske blir det en uddamålsseger åt endera hållet och att slumpen avgör till slut. Dessutom ska det bli skoj med en sådan inramning. Det kommer att bli en prövning för vårt unga lag. Många spelare har inte upplevt en sådan match tidigare. Alla reagerar olika på det – vissa växer och andra tar det som en börda.

Trots vår fina säsongsöppning ändrar vi inte vår målsättning. Vi har sagt att vi ska vara med och med och fajtas om en plats till Allettan. Vita Hästen känns givna, sedan är vi sex lag som slåss om de resterande tre platserna – vi, Vimmerby, Skövde, Mariestad, Kumla och Tranås. Det är många bra lag i den här serien. Jag har ju tränat lag i både division 1B och division 1C och helt klart hade alla dessa sju bästa lagen i vår serie varit absoluta topplag i de båda serierna.

Vi kommer till spel med i stort sett ordinarie lag. Simon Casselstrand är tillbaka efter sin skada. Däremot spelar inte Fredrik Asplund, eftersom han är sjuk. VH-bekantingen Johan Andersson ligger efter med träning och är ännu inte redo för att spela match.”

 

 

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0