Anders Spaak ny tränare för Kiruna IF

I dag blev Anders Spaaks efterträdare som tränare för Vimmerby Hockey klar. I dag blev även Anders Spaak själv klar för sin nästa klubb. Om några veckor drar flyttlasset norrut, närmare bestämt till Kiruna.
- Det ska bli enormt intressant – på många sätt, säger Anders Spaak.

 

Kiruna IF tog sig den gångna säsongen till Play Off 3 till den allsvenska Kvalserien, där man föll mot Vita Hästen med 2-0 i matcher. I PO1 besegrades Vännäs med 2-0 och i PO2 vann man över Enköping, även det med 2-0 i matcher. I grundserien, division 1 A, placerade man sig tvåa bakom Björklöven, medan man kom fyra i Allettan Norra efter Björklöven, Sundsvall och Piteå.

Ny tränare för den anrika Norbottniska klubben är alltså Anders Spaak, som har tre framgångsrika säsonger bakom sig som tränare för Vimmerby Hockey.

 

- Kiruna kom in i bilden ganska tidigt efter det blev klart att jag inte skulle fortsätta i Vimmerby. Jag och Anita (Anders sambo) var uppe i Kiruna i fyra dagar för några veckor sedan. Vi fick ett jättebra intryck av både klubben, miljön, staden, arenan etc. Klubben är ytterst seriös i sin satsning. Man har nått Play Off 3 fyra år i rad och den uttalade målsättningen är att spetsa till truppen ytterligare samt ta sig till Kvalserien och även Allsvenskan på sikt. Det här är absolut inget eget beslut, berättar Anders Spaak.

 

Efter att ha sållat lite, valde Anders Spaak till slut mellan ett par utländska anbud samt Kiruna IF.
- Visserligen ligger min nya arbetsplats 25 mil norr om polcirkeln och 160 mil hemifrån. Jag har inte två timmar i bil hem som jag hade i Vimmerby, utan snarare två dagar, men det spelar ingen roll. Vi i familjen har vägt det här beslutet ordentligt och vi är helt överens om att det här känns helt rätt.

- Det här är en utmaning som jag kanske aldrig mer får i livet. Det ska bli intressant på många sätt. Det blir långa resor, nya hallar och andra förutsättningar. Men det finns också en kontinuitet och en långsiktig planering likt den jag fick presenterad för mig då jag bestämde mig för Vimmerby.

 

Anders kommer resa till Kiruna inom de närmsta veckorna för att sätta sig in i jobbet och träffa allt folk i och kring laget. Sedan blir det några veckors jobb hemifrån innan det är dags att sätta igång på allvar.
- Sedan får vi väl se om jag kommer hem till jul igen, skrattar Anders Spaak, som inte vill kalla uppdraget i Kiruna för ett äventyr.
- Allt i livet är ett äventyr när man är hockeytränare, men självklart kommer det bli mycket stimulerande och spännande att jobba i en helt ny miljö. Inte minst med tanke på den tradition som finns i Kiruna och de spelare som är fostrade där.

 

.


Kommentarer
Postat av: Anita

Lycka till Spaak och tack för allt jobb du gjort hos oss.

2013-04-25 @ 21:04:04
URL: http://vhbloggen.bloggen.se
Postat av: stefan

Lyckatill i Kiruna Anders!

2013-04-25 @ 21:27:44
Postat av: vh

Hm Jonason och Carlsson till Kiruna?

2013-04-26 @ 12:09:00
Postat av: Anonym

Vilken Carlsson ska till Kiruna har du tänkt dej?? Å ja tror Jonasson stannar i VH om han inte får kontrakt i aillsvenskan

2013-04-26 @ 19:54:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0