"En ruskigt värdefull förstärkning för oss"

I dag blev det alltså klart att Markus Kinisjärvi, duktig center i Västerås IK (trea i Allsvenskan), är klar för Vimmerby Hockey. Markus, som blev vald till matchens lirare i VIK.s senaste hemmamatch (mot Västerås) anländer till Vimmerby redan i morgon och kommer spela hemmamatchen mot Kumla på söndag. Lånet av Kinisjärvi gäller tills vidare.


– Självklart en ruskigt värdefull och skön förstärkning för oss. Markus har ett härligt spelsinne och är bra över hela banan. Här snackar vi alltså om en center av bra allsvensk klass, som tyvärr har hamnat i kläm i Västerås. VIK har många namnkunniga spelare och Markus har inte fått så mycket speltid som han kanske egentligen är värd. Hos oss kommer han få en betydande roll och har verkligen all möjlighet att lyfta, säger VH-tränaren Tomas Sandlin.

Det har ju även pratats om ytterligare ett lån från allsvenska Västerås?
– Vi hoppas på det, men i så fall kommer det inte bli något klart förrän tidigast i början av nästa vecka.

 

Tidigare pratade jag även med Markus Kinisjärvi själv. Och han är minst sagt förväntansfull inför flytten till Vimmerby:
– Det känns riktigt bra att komma till en toppklubb i ettan - en klubb som vill framåt. Jag ser det bara som positivt och älskar det stora hockeyintresset som jag har hört finns i Vimmerby. Valet mellan att spela i en toppklubb i ettan kontra ett bottenlag i Allsvenskan var inte alls svårt, säger han.

 

Markus Kinisjärvi gjorde en sensationellt bra rookiesäsong i Allsvenskan för två år sedan, då han producerade 22 poäng på 50 matcher. Sedan dess har 21-åringen haft det tyngre.
– Trots att jag spelade som tredje- och fjärdecenter, och inte fick spela särskilt mycket i powerplay den säsongen, så flöt det på riktigt bra. Poängen rullade in och jag kände ett stort förtroende från ledningen.
– Förra året gick det lite tyngre. Sedan kom NHL-lockouten och vi fick in två NHL-centrar i laget. Givetvis hamnade man vid sidan av då, och det är absolut inget att säga om. Men det var oundvikligt att självförtroendet och spelkapaciteten sjönk i takt med att det blev begränsat med speltid, säger Markus Kinisjärvi.

Även en del skador hämmade då VIK-centern.

 

Den här säsongen känns det ändå som att karriären och utvecklingen har tagit fart igen:
– I somras tränade jag stenhårt och jag har nog aldrig känt mig i bättre fysisk form. Vare sig jag eller lagledningen är på något sätt missnöjd med min säsong men man ska veta att det är en ruskig konkurrens om centerpositionerna i Västerås. Därför är det skönt att höra Joakim Fagervall (VIK-tränaren och även f.d. tränare i Vimmerby) uttrycka frustration över att jag får för lite speltid. Han vill att jag ska utvecklas och att jag ska få spela mitt spel, vilket jag hoppas kunna göra i Vimmerby.
– Jag ser verkligen det här som hundra procent positivt. Självklart inser jag att jag går från en lite mer undanskymd roll i Allsvenskan till en mer betydande roll i ett av ettans bästa lag. Men jag älskar den utmaningen. Tidigare, inte minst i ungdomsåren, har jag alltid haft den mer framträdande rollen och jag vet att jag klarar av det, säger Markus Kinisjärvi.

 

Omställningen från Västerås IK till Vimmerby Hockey gick snabbt. Först i eftermiddags fick Markus reda på att allt hade gått i lås. I morgon eftermiddag går flyttlasset till Vimmerby och redan på söndag spelar han hemmamatchen mot Kumla.
– Jag har försökt sätta mig in i truppen och staden så gott det nu går på så här kort tid. Det är helt sanslöst att Vimmerby, som har 9000 personer i staden, snittar 1000 personer på sina matcher. Sjukt roligt.
– Många tror säkert att jag kommer hit som en spelare som är bitter över att ha blivit petad. Glöm det! Jag ser helt tvärtom på det. Förhoppningsvis kommer jag nu få spela mycket och framför allt får jag spela många betydelsefulla matcher. Det är sjukt kul att få representera en klubb som vill framåt och jag ser redan fram emot spel i den södra Allettan efter jul. Bara hoppas att Västervik tar sig dit också, så man får uppleva de där omtalade derbymatcherna.

– Jag ser inte på något sätt sett egoistiskt på det här klubbytet, men om jag ändå ska göra det så är det ju ingen tvekan vilket som är bäst och roligast – att spela för serieledaren i Sveriges bästa division 1-serie eller att bli utlånad till ett bottenlag i Allsvenskan. Steget ner i ettan är inte alls så stort som folk tror. Jag tycker det här är kul, utmanande och jag ser bara möjligheter – både för mig och för min nya klubb.
– För min egen del så känns det också bra med just Vimmerby. Jag har redan hört om stämningen i laget och om eftermiddagssamlingarna på stans lokala fik. Jag ser fram emot det, skrattar Markus Kinisjärvi.

 

Jag bad också Mikael Norén på VikFanCentral, som kanske är den människa som har bäst koll av alla på Västerås IK och dess spelare, om ett objektivt omdöme om Vimmerbys senaste värvning:

– En mycket trevlig person och en spelbegåvad kille, som alltid ger järnet på isen. Han kommer bli en tillgång i ettan. Slog igenom under Mats Waltin både som målskytt och framspelare och gjorde hela 9+13 som rookie i Allsvenskan. Hoppas att all hans talang nu kommer på plats hos er, säger han.

 

.


Kommentarer
Postat av: Robin

Hej. Jag måste faktiskt bara säga att jag tycker att den här blogen är jävla bra för att vara en divisionett blogg. Vilka sider kan man läsa såna här intervjuer och texter så här aktuella. Tar imot att säga eftersom det är en Vimmerby blogg. Mn i allafall.

2013-11-29 @ 23:52:13
Postat av: Martin

Låter som en förbannat go kille! Ska bli riktigt intressant.

2013-11-30 @ 08:45:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0