Holmberg lämnar VIK: "Allt har en gräns"

I går förlust med 6-1 hemma i derbyt mot Vimmerby. I dag kom nästa dråpslag för Västerviks IK. Stjärnbacken och statusvärvningen från Grästorp, backen Carl Holmberg, lämnar klubben med omedelbar verkan. Carl Holmberg berättar själv i kväll om att det var avsaknad av jobb i Västervik, som till slut fick honom att ta beslutet. Jag pratade nyss med ”Stisse”:

 

Vad är det som händer, Carl?
- Det finns ingen snaskig historia bakom det här beslutet. Jag blev klar för Västervik tidigt i våras och klubben lovade då att de skulle lösa ett jobb till mig, men det har de inte lyckats med. Jag flyttade till stan för två månader sedan och är van att både spela hockey och jobba, men nu har jag bara dragit omkring på dagarna och det funkar inte socialt.

Det ryktas om att du har blivit erbjuden ett jobb på OKG i Oskarshamn?

- Det är helt riktigt. Jag var till och med där och fyllde i alla nödvändiga dokument innan anställningen kunde bli klar. Sedan väntade jag. Och väntade. Jag sökte den ansvarige chefen flera gånger men han hörde aldrig av sig tillbaka. Dagar blev till veckor och till slut förstod jag att allt bara hade runnit ut i sanden.

 

Och vad händer nu?

- Jag vet inte. Jag är kvar i Västervik och har min lägenhet här. Hockeymässigt har jag inte en aning. Jag älskar hockey och kommer inte att sluta. Jag har fått sms från en del klubbar i dag, men just nu orkar jag inte tänka på det.

Det har ryktats om en comeback i Grästorp?
- Det kommer inte att hända. Jag hade två fina år i Grästorp och har många vänner där, men jag har gjort mitt i GIK. Man vill ju hela tiden ta steg framåt och spela i ett så bra lag som möjligt. Västervik kändes helt rätt – att få komma till en klubb där man vinner matcher och krigar om en plats i Allettan. Nu ska jag gräva ner mig och tycka synd om mig själv i några dagar, sedan får vi se. Just nu vet jag verkligen inte.

 

Men om Västervik kastar ett jobb över dig i morgon då?
- Om det inte har hänt på ett halvår, så lär det inte hända i morgon heller. Allt har en gräns. Jag vill inte kasta skit på Västervik och orkar inte med någon pajkastning. Jag har inte något emot någon av killarna, utan alla är sympatiska och trevliga, men så här är det. Jag är besviken och klubben är säkert också besviken, men det finns inga hard feeling. Jag är inte sur, utan bara enormt ledsen över att jag inte har fått något jobb här.

 

Du har varit sjuk under en tid. Hur är det nu?
- Nu har jag kunnat träna sedan i början av den här veckan. Det hela började med en öroninflammation innan vi åkte till Gotland. Trots läkarnas avrådan var jag med i den första matchen mot Visby, där jag fick spela ytterforward. Dagen efter var jag mycket sämre och avstod därför den andra matchen. När jag sedan drog igång och tränade igen, så åkte jag på hjärtklappning. Jag drog direkt till sjukan och blev beordrad total vila i en vecka. Men nu är jag som sagt igång igen.

 

Det händer och pratas alltid mycket kring Carl Holmberg. Hur kommer det sig?
- Jag vet att jag har ett surt rykte, men jag tycker att det är oförtjänt. Om man lär känna mig så upptäcker man nog en ganska trevlig och rolig kille, som inte alls är så kontroversiell som den bild som målas upp av mig.  Jag skulle ljuga om jag sa något annat än att jag just nu är ganska knäckt. Det känns som jag har haft enorm otur med de klubbar jag har hamnat i – om det inte har varit sportsliga problem, så har det varit ekonomiska och till och med konkurser. Och så nu det här… Jag vill spela för en förening där saker bara funkar. Just nu känns det tomt. Men solen går upp i morgon också. Förhoppningsvis även i Västervik…

 

Västerviks IK vill i kväll inte bemöta Carl Holmbergs version. Till Västerviks Tidningen säger dock tränare Mattias Karlin:

"Vi har ingen nytta av Holmberg om han har hemlängtan, vilket han har haft förr, då är det bättre att släppa honom. Dessutom har han knappt spelat något, och när han väl gjort det, har han inte visat mycket. Jag önskar honom lycka till i framtiden."

 

 

.

 


Kommentarer
Postat av: Solne

VHS 8:e back kanske :)? Jobb brukar Vimmerby ju kunna fixa till sina spelare :)

2013-09-20 @ 05:37:07
Postat av: Calle Hagman

Bra tillfälle för VH att knipa honom! Vi är ju något tunna på backsidan.

2013-09-20 @ 10:52:28
Postat av: Mr X.

Holmberg klar för moderklubben Vänersborg. Blir lätt hela div 2:s bästa back...

2013-09-20 @ 13:34:34
Postat av: ,VH fan

Kör på dom backar vi har, värva i så fall en riktig klassback som vill och satsa i VH, inga strulpellar.

2013-09-20 @ 20:20:59
Postat av: XL

motgångarna för VIK tycks komma , eller är det något annat , såg laget mot vimmerby skrämmande dålig inställning , vad beror det på ?? Har vi gjort rätt värvningar , backarna är små o spelande back ,räcker det i ettan ? Personligen så hade jag gärna värvat någon större forvard/back , som kan smälla på o en dito canadick från busligan , behövs som kompliment . matchen mot mjölby o nya backen ? är MYCKET viktig .Övertalning ? ragnar kanske behövs .

2013-09-20 @ 20:21:56
Postat av: Mr X.

Holmberg klar för Vänersborgs HC... se vänersborgshockey.se under a-laget truppen... Hyfsat tillskott för dem.....

2013-09-20 @ 21:38:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0