Svårt att samla tankarna efter VH vs. VH

Oj vad svårt det är att samla tankarna efter 2-4 borta mot Vita Hästen (matchfakta hittar du här). I 50 minuter hade vi "världens bästa lag" på gaffeln. Men sedan drog de fram stora kniven.

 

Tankarna far omrking, som sagt. Dels vill jag ta upp de fullständigt bedrövliga individuella misstagen i egen zon vid Vita Hästens två första mål. Men jag vill ju å andra sidan inte hänga ut de två rutinerade backarna som gjorde juniorbjudningarna. Och det blir ju inte heller bättre av det. Men jag förväntar mig ändå att det står en rejäl blombukett på Vimmerby Hockeys kansli i morgon bitti, med avsändare Per Hånberg.
- I två och en halv period är vi det bättre laget. Det vi gjorde tokigt senast mot Hästen, gjorde vi bra idag. Förutom två galna misstag i egen zon som de utnyttjade, så skapade de ju i stort sett ingenting. De fick inga andra chanser och det är just det som känns tungt, säger VH-tränaren Tomas Sandlin.

 

Vidare fastnar jag lätt vid domare Bjälkanders insats (inte på något sätt matchavgörande, utan bara så ända in i märgen misslyckad denna kväll - åt båda håll). Fullt begripligt var det rejält irriterat på domaren från båda lagens håll. För sällan har man sett en så sönderblåst match - fylld av kompensationsutvisningar, avgörande inspel och svårbegripliga insatser. Det är synd att två så spelande, tempostarka och tekniska lag inte kan få göra upp på isen. Vem vinner på den här nivån som vi fick se? Fast det känns också fel att lägga tid på det. Vad gör saken bättre? Det enda man får höra är att domarkontrollanten på plats i sin rapport skriver något i still att ”trion gjorde en bra insats i en svårdömd match”. Det är nämligen så det brukar se ut.
- Jag orkar inte lägga energi på domaren, utan jag antar att man har de domare man förtjänar. Vi får ett antal powerplay som vi inte lyckas ta hand om och då vet man ju att kompensationsutvisningarna kommer ganska omgående. Och Vita Hästen var dessutom mycket vassare än vad vi var i numerärt överläge, menar Sandlin.

 

Men, men… Vi kan skylla på hur många saker som helst. Till syvende och sist handlar den här sporten om att göra flest mål i en och samma match. Och där var Vita Hästen klasser bättre än Vimmerby i kväll. Inte minst i powerplay, som sagt. Men även i boxplay.

 

Måste också berömma två riktigt duktiga målvakter. Axel Brage i Hästen är stor, lugn och agerar med pondus. Han gjorde också några fullständigt sanslösa räddningar i mittperioden, då Vimmebry hade kunnat gå ifrån. Robin Andersson i VH:s kasse imponerade också. Rejält, dessutom. De två första målen kunde han inte göra något åt, då det var rena födelsedagspresenter från VH-backarna, som lämnade Robin ensam med Hästens anfallare. Mål tre och fyra kom i spel 5 mot 3 och i spel 5 mot 4. I övrigt var Robin 100-procentig.
- Det känns jävligt skönt att valet att låta Robin stå slog väl ut. Han gjorde det riktigt bra. Hur det blir på söndag får vi se.

 

14 petiga tvåminutare och fem tiominutare. Totalt 78 utvisningsminuter – i en ganska snäll match. Vi kan inte ha det så här i division 1. Det kommer sluta med att folk stannar hemma och skiter i att kolla på livehockey.

 

Vita Hästens Linus Näsström är stundtals ett riktigt praktarsel på isen. Men oj vad man måste älska att ha honom i sitt lag. Oerhört nyttig. Massor med beröm också till Jesper Samuelsson, som var fantastiskt bra i kväll. Kung på isen!

 

Detsamma gäller Vimmerbys båda backar Pelle Ström och Emil Wahlberg. Gör rätt, gör färdigt och gör det rejält.

 

Jag är ju något av ett halvt smygfan av Vita Hästen (som den gamle Peking-bo jag är). Tycker att det finns stor potential i klubben, nya ledningen, organisationen och framför allt tycker jag att Norrköping bör kunna härbärgera ett elitlag i hockey. MEN… det som Vita Hästen visade i kväll (och har gjort under större delen av säsongen) kommer inte räcka för att ta sig hela vägen till Allsvenskan. Inte på långa vägar. Laget är alldeles för beroende av enskilda toppspelare, vilket är märkligt med tanke på det namnkunniga bredd som finns i truppen.

 

26-16 till Vimmerby i skott efter två perioder. Det borde vi faktiskt ha kunnat förvalta bättre.

 

Är det bara jag som är säker på att Vita Hästen hade 3-1 inne i ett tidigare skede än vad målet nu kom? En hård isare som såg ut att ta inne i målburen och gå ut, men som de tre randiga hävdade tog i stolpen.

 

Hästens tränare Per Hånberg tycker alltså att Sebastian Nilsson har "ett eget ansvar" att han åker på sin checking from behind - trots att det "så klart är utvisning". Se och hör intervjun på afterice.se här..

 

Men nu släpper vi det. På söndag spelas en helt avgörande match hemma mot Tingsryd. Seger där och Vimmerby är klart för play off – oavsett hur det går i den här omgångens övriga matcher i morgon och i den sista omgångens övriga matcher på söndag.
- Vi är starka hemma och har bara förlorat en match i Allettan i vår egen borg. Med tanke på det och med tanke på hur det såg ut i bortamatchen mot Tingsryd, så har vi en jättechans att fixa det på söndag, avslutar tränare Tomas Sandlin.

 

En helt annan sak. I dag förlängde förbundet även division 2-klubbarnas transferfönster att gälla till 27 februari (från början avsåg ju det datumet bara de allsvenska klubbarna och det är ju inte länge sedan som det värktes fram att det även skulle gälla division 1-klubbarna). Allt för att det ska bli rättvist gentemot just division 1-lagen i det kommande kvalet till ettan. Men jaha - det är visst ett kval från division 3 till division 2 också. Tänkte inte på det! Så nu kommer nästa långbänk...

 

 

.


Kommentarer
Postat av: Ståhla JR

Håller med dig i flera slutsatser! Jag tycker bägge lagens tränare har lite skygglapp när dem säger att det inte skapades så mycket lägen åt bägge håll...Tyckte målchanserna duggade rättså tätt åt bägge håll! En trevlig match!

VH:s andraperiod är hur jäkla bra som helst...Ni spelar faktiskt nästan ut oss första 10-12 minuterna och som du säger så borde det kanske där ha kommit ett ledningsmål.

Spelet har pendlat fram och tillbaks för Vita Hästen hela säsongen, och jag överensstämmer med dig om att detta givetvis inte räcker i en Kvalserie. Jag har svårt och se något ettanlag slå ut något allsvenskt lag som nu. Poängen med det är att jag sade likadant förra året...Då ramlade Tingsryd ur, och KHK höll på och göra detsamma.
Hamnar man där...I avgörande matcher, med ovana ettanlag utan något att i stort sett förlora så är det alltid tufft för dem allsvenska lagen.

Allting handlar om progress, och på vilket sett gruppen utvecklas i avgörande lägen. Vi hade en sanslös progress ifjol i kvalserien, och lyckas man svetsa samman gruppen lika väl som då...Visst finns det en liten chans. Vinner ni på Söndag så är chansen lika stor för er, och jag tror det är relativt få lag som skulle vilja ha VH i playoffspelet!

Bjälkander...Näemen jag passar det, jag bara konstaterar faktum liksom. Var i Mjölby igår och kikade när Morgan Claesson dömde...Det är bara att konstatera faktum, så behöver man inte häva ur sig saker.

PS..Du behöver inte skriva världens bästa lag i texten. Jag trodde du tyckte Vimmerby var detsamma? Jag trodde alla tyckte det om sina lag...Men kanske är det för utmärkande att faktiskt uttala det? Vi bjuder på det annars ;)

Lycka till på Söndag, så ses vi i PO!

2014-02-13 @ 00:16:28
Postat av: Anonym

Bra blogginlägg idag. Men du hade svårt att släppa domarinsatsen.Först väljer du att skriva att det inte är värt att lägga ner tid på de, för att i sedan ta upp antal minuter Lite kul faktiskt.Lycka till mor Taif

2014-02-13 @ 08:41:48
Postat av: LK

Hej,

Hör inte till vanligheterna at jag skriver på sådana här forum. Hmmm vad ska man säga om Sandlins uttalanden... Att självinsikten inte är vad den borde vara förstår nog många när han säger att Hästen inte hade någonting och att VH var det bättre laget i två och en halv period. Nog för att jag är färgad men det kändes som att Hästen hade koll på matchen som så många ggr förut mot Vimmerby (dock inte senaste matchen nere i Vimmerby som på plats bland era riktigt "objektiva fans"). Människosläktet är som bekant destruktivt och jag är väl inte av annat virke så nu ska jag ägna några ord (mest negativa)om Vimmerby som är en kontring på dina spådomsuttalanden om att Vita Hästen inte räcker ända fram i år...Efter det jag sett av Vimmerby genom åren så vill jag personligen konstatera att laget är alldeles för "jämngrått"för att vara ett hot mot t ex Hästen och andra spelskickliga lag som har fler dimensioner i sitt spel. Personligen så ser jag Vimmerby ssom ett lag som tutar och kör och därtill åker omkring och smäller på (skrämmer) motståndarna (som var fallet i Vimmerby sist mot Pållarna. Visst det finns några spelare som blixtrar till ibland men den enda jag och säkert många andra har riktigt stor respekt för är Brattenberger. Men det är ju inte lätt för oss som har "världens bästa" lag att vara objektiva. Visst man ska vara ödmjuk efter en seger men efter vad såg i er hemma match mot Hästen och de överfallen som några av era "råskinn" ägnade sig åt så var denna vinst extra skön och Nilsson som för övrigt stundtals igår (ej ironiskt skrivet) visade upp fina spelkvaliteér fick igen för gammal ost. Bort med mer ödmjukhet...jag vill nog sträcka mig att säga att jag önskar er vinst i siSta matchen mot Tingsryd endast p g a det faktum att spelskickliga TAIF skulle vara ett mycket större hot mot Hästen i ett play-off eller eventuell kvalserie.

Välkomna tillbacks till "världens bästa stad"

2014-02-13 @ 09:11:26
Postat av: Tompa

Åja lite skapade vi väl än bara under 10 min

2014-02-13 @ 18:10:50
Postat av: Berg

Oj. "Skrämmer motståndarna" & "råskinn".

Tja, stora ord om laget med minst tid i boxplay i serien och #2 i Fair Play-ligan.
http://stats.swehockey.se/Teams/Statistics/FairPlay/3925

Enda som önskas är väl mindre 10-minutare för snack.

Men ska man göra en "objektiv bedömning" är det ju bättre att gå efter 1 match av 40, gärna i överförfriskat slag på bortaplan. Statistik, fakta och sånt dravel är för kärringar.

2014-02-14 @ 14:02:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0