Rekordsnabb comeback av VH:s skyttekung

För ganska exakt två månader sedan, i en duell under bortamatchen mot Västervik den 20 november, bröt Vimmerby Hockeys poängkung, Björn Jonasson, benet. I morgon är det så äntligen dags för comeback – betydligt tidigare än vad någon överhuvudtaget kunde tro.
– Jag har haft det här datumet i huvudet hela tiden, säger en glad Björn Jonasson, sedan han idag tog beslutet .

 

 
 

Den där händelsen mellan Västerviks Simon Mitman och Vimmerbys Björn Jonasson, i samband med första nedsläpp i matchen, behöver vi inte älta mer. Ni känner alla till det.

Björn Jonasson föll illa och den medicinska domen blev hård. Brutet ben samt skadade ledband och muskler i ena benet och foten. I värsta fall skulle säsongen vara över. I bästa fall skulle Björn hinna vara med i några enstaka matcher i slutet av Allettan.
Men då kände inte läkarna till Björn Jonassons läkkött, vilja och envishet. För i morgon, i hemmamatchen mot Helsingborg, är det dags för comeback. Det blev klart idag.
– Redan när jag fick se spelschemat så hade jag det här datumet i huvudet – även om det då kändes nästan omöjligt. Desto närmare den 22 januari vi har kommit, ju mer realistiskt har det känts, men det var först häromdagen som jag kände att det verkligen skulle komma att fungera.
– Jag har varit på is i tre veckor och kört fullt i närkamper den senaste veckan. Av det brutna benet känner jag ingenting, utan det som har känts på slutet är muskeln och ledbanden som skadades. Visst är foten fortfarande svullen men jag kör med ett specialskydd, som inte påverkar mig någonting i spelet. Att gå in med känslan och inställningen att inget skulle kännas annorlunda var en förutsättning för att jag skulle bestämma mig för att spela, säger Björn Jonasson, som är extremt spelsugen.
– Ja. Det har varit fruktansvärt att stå bredvid, och det har bara blivit värre och värre för varje match. Så otroligt frustrerande att inte kunna påverka, utan bara stå där som ännu en läktarexpert, skrattar Björn, som ännu inte vet i vilken formation han hamnar eller om han kommer få inleda på bänken.
– Det lär nog visa sig på träningen i kväll. Vi får se hur Tompa (tränare Tomas Sandlin) gör. Men om jag får chansen så är jag mer än redo, avslutar Björn Jonasson.

 

 

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0