VH värvar målvakt från Hammarby

Sedan tidigare är fjolårets succékeeper Marcus Evertsson klar för en förlängning med Vimmerby Hockey. I dag blev kommande säsongs målvaktsbesättning komplett, då Hammarbys 22-årige jättelöfte Linus Lundin skrev på kontraktet.

 

Fostrad i Flemingsberg drog han 2011 till USA. Efter två år i Springfield Jr. Pics i EJHL fick han chansen att spela till sig ett kontrakt med AHL-laget Springfield Falcons (farmarlag till NHL-laget Columbus Blue Jackets).

 

– Vi sajnade ett tvåvägskontrakt. Jag fick spela några träningsmatcher, var på bänken i AHL vid ett par tillfällen och slutförde sedan säsongen i St. Charles Chills i CHL, berättar Linus.
– De tre åren i USA var oerhört utvecklande – både för mig som människa och som hockeymålvakt. Jag hade lagom fyllt 19 år när jag kom dit. Att leva i ett annat land, tvingas ta hand om sig själv och utveckla språket – det är verkligen givande för en tonåring, säger Lundin.

 

Daniel Stolt i Vimmerby Hockeys sportgrupp säger så här om klubbens senaste nyförvärv:
– Linus är en klassmålvakt som jag tror kommer överraska Vimmerbypubliken. Vi har scoutat honom extremt noggrant och har bara fått till oss massor av lovord – både från med- och motspelare samt från tränare.
– Lundin var suveränt bra i Hammarby den gångna säsongen. Han är en modern målvakt, som lever mycket på sin storlek (190 cm och 90 kg) och sina reflexer. Dessutom är han väldigt snabb i sidled, berättar Daniel Stolt.

 

Linus Lundin om flytten till Vimmerby:
– Jag var nere i Vimmerby nu i påskhelgen – kollade den mysiga staden och träffade lite folk. Jag har bara fått bra intryck och brinner verkligen för att vara en del av en satsande klubb, därför känns Vimmerby rätt för mig. Jag ser det som en härlig utmaning.

 

----------

 

Klara kontraktsförlängningar:
Emil Wahlberg, Jim Nordh, Eric Karlsson, Simon Dahl, Pelle Ström, Jacob Isaksson, Marcus Evertsson och Andreas Rundgren.

 

Klara nyförvärv:
Alexander Andersson, Haninge (b)
Hampus Harlestam, Hammarby (c)
Oscar Josefsson, Nässjö (f), try out
Linus Lundin, Hammarby (mv)

 

.


Kommentarer
Postat av: VH fan

Välkommen till VH Linus, ser spännande ut i VH med lite nytt och unga grabbar nu hoppas vi att se några rutinerade VH spelare skriver på.

2015-04-08 @ 21:58:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0