Poängstark Sundsvalls-center klar för VH

I våras var han med och spelade upp Sundsvall till HockeyAllsvenskan. I dag blev den poängstarke centern Mathias Sundberg, 22 år, klar för Vimmerby Hockey.

 

Säsongen 2012-2103 ledde Matthias Sundberg Huddinges fruktade förstakedja och totalt under säsongen (grundserie, Alletta, play off och Kvalserie till Allsvenskan) svarade han för 59 poäng (27+32) på 53 matcher.

 

Därefter värvades hela succékedjan av allsvenska Djurgården, där man dock hade svårt att ta/få chansen. I slutet av säsongen lånades Sundberg ut till Huddinge och inför den gångna säsongen gjorde den 22-årige centern klart med hårdsatsande Sundvall. Sundsvalls succésäsong slutade som bekant med avancemang till HockeyAllsvenskan och även om Sundberg själv fick finna sig i att flyttas runt rejält i formationer och på olika positioner svarade han för totalt 20 poäng (7+13) på 44 matcher.

 

– De två senaste säsongerna har inte alls blivit vad jag hade hoppats på. Det finns säkert massor med förklaringar till det, men jag väljer att inte titta bakåt. Jag vet min kapacitet och ser en härlig utmaning i att få vara en del av Vimmerbys satsning, säger Matthias Sundberg.
– Det känns som att Vimmerby har något riktigt spännande på gång. De har varit ihärdiga och visat stort intresse för mig under en lång tid. Att de tror på mig är självklart viktigt och var ett tungt vägande skäl till mitt val.

 

Daniel Stolt i Vimmerby Hockey sportgrupp säger så här om Matthias Sundberg:
– Matthias är en spelskicklig och starkt poängproducerande tvåvägscenter. Han har härlig blick för spelet och är vass i både powerplay och boxplay.
– Med lite mer medstuds i sin karriär hade Matthias med stor sannolikhet spelat på en högre nivå nu. Matthias tillför spetskompetens till vårt lag och jag har stora förhoppningar på honom, säger Stolt.

 

Vimmerby Hockey har nu 16 spelare kontrakterade inför den kommande säsongen. Ytterligare sju spelare (tre backar, en center och tre ytterforwards) ska in innan truppen stängs.

 

Klara kontraktsförlängningar: Emil Wahlberg (b), Jim Nordh (f/c), Eric Karlsson (c), Simon Dahl (f), Pelle Ström (b), Jacob Isaksson (b), Marcus Evertsson (mv), Andreas Rundgren (f) och Tobias Jonsson (b).

 

Klara nyförvärv: Alexander Andersson, Haninge (b), Hampus Harlestam, Hammarby (c), Oscar Josefsson, Nässjö (f, try out), Linus Lundin, Hammarby (mv), Jesper Kokkonen, Huddinge (fw), Robin Kokkonen, Djurgården J20 (fw), Matthias Sundberg, Sundsvall (c).

 

.


Kommentarer
Postat av: Cleas

Var ligger VH med ny tränare? Börjar väl smått brinna i knutarna nu för att få klart med ny tränare eller?

Svar: Vad jag förstår så arbetar man parallellt med ett par-tre namn, som samtliga vill till Vimmerby. Tränarposten är så pass viktig och utgör en så pass stor del av budgeten att man inte får misslyckas. Det är nog anledningen till att sportgruppen är extremt noggrann i sin scoutning avseende just tränare. Om jag får gissa så låter man det helt enkelt ta lite tid och att det blir helt rätt.
vhbloggen.blogg.se

2015-05-13 @ 07:59:45
Postat av: 4hockey

Sundberg och J.Kokkonen spelade mycket ihop under ungdomsåren, framgångsrik anfallshockey.

2015-05-13 @ 09:56:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0