VH värvar allsvenskt - från SHL

Kommande säsong blir hans första som senior. Trots det har 20-årige Filip Bergmark redan hunnit känna på SHL-spel samt gjort en säsong i HockeyAllsvenskan. I dag blev den jagade backtalangen klar för Vimmerby Hockey.

 

Inför förra säsongen signade backlöftet Filip Bergmark a-lagskontrakt med SHL-klubben Örebro, dit han kom efter två framgångsrika säsonger i J20 SuperElit med Mora. Från Örebro, där det blev tre SHL-framträdanden samt spel i SuperElit, lånades Bergmark ut till samarbetsklubben Vita Hästen i HockeyAllsvenskan, där han gjorde 26 matcher. Nästa klubbadress blir alltså Vimmerby Hockey.

 

– Filip är en stor, skridskostark och offensivt skicklig back. Hos oss kommer han få en framträdande roll och mycket speltid. Jag är väldigt glad över att Filip till slut valde Vimmerby, säger sportgruppens Daniel Stolt.

 

Filip Bergmark själv om flytten till Vimmerby och spel i den södra Hockeyettan:
– Vimmerby har visat stort intresse för mig och de verkar ha något riktigt bra på gång. Det ska bli kul att komma till en liten och hockeyintresserad stad.
– Jag har fått ett jättebra intryck av föreningen och av folket där. Det känns skönt att äntligen ha bestämt sig, så jag slipper gå runt och fundera mer.

 

Med sig i bagaget har Bergmark alltså en säsong i HockeyAllsvenskan.
– Det har varit väldigt lärorikt att spela seniorhockey på den nivån. Jag är mycket mer medveten om vad som krävs och vad jag måste träna extra på för att förbättra mig som spelare.

 

Vimmerby Hockey har nu 17 spelare kontrakterade inför den kommande säsongen. Ytterligare sex spelare (två backar, en center och tre ytterforwards) ska in innan truppen stängs.

 

Klara kontraktsförlängningar:
Emil Wahlberg (b), Jim Nordh (f/c), Eric Karlsson (c), Simon Dahl (f), Pelle Ström (b), Jacob Isaksson (b), Marcus Evertsson (mv), Andreas Rundgren (f) och Tobias Jonsson (b).


Klara nyförvärv:
Alexander Andersson, Haninge (b), Hampus Harlestam, Hammarby (c), Oscar Josefsson, Nässjö (f, try out), Linus Lundin, Hammarby (mv), Jesper Kokkonen, Huddinge (fw), Robin Kokkonen, Djurgården J20 (fw), Matthias Sundberg, Sundsvall (c), Filip Bergmark (b), Örebro.

 

.


Kommentarer
Postat av: Berra

Börjar ta sig detta, finns det något schema för träningsmatcher?

2015-05-25 @ 11:33:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0